Электронная библиотека диссертаций и авторефератов России
dslib.net
Библиотека диссертаций
Навигация
Каталог диссертаций России
Англоязычные диссертации
Диссертации бесплатно
Предстоящие защиты
Рецензии на автореферат
Отчисления авторам
Мой кабинет
Заказы: забрать, оплатить
Мой личный счет
Мой профиль
Мой авторский профиль
Подписки на рассылки



расширенный поиск

Творчество М. Аглямова : тематика, жанры и поэтика Ласкова Резеда Азатовна

Творчество М. Аглямова : тематика, жанры и поэтика
<
Творчество М. Аглямова : тематика, жанры и поэтика Творчество М. Аглямова : тематика, жанры и поэтика Творчество М. Аглямова : тематика, жанры и поэтика Творчество М. Аглямова : тематика, жанры и поэтика Творчество М. Аглямова : тематика, жанры и поэтика
>

Диссертация - 480 руб., доставка 10 минут, круглосуточно, без выходных и праздников

Автореферат - бесплатно, доставка 10 минут, круглосуточно, без выходных и праздников

Ласкова Резеда Азатовна. Творчество М. Аглямова : тематика, жанры и поэтика : диссертация ... кандидата филологических наук : 10.01.02 / Ласкова Резеда Азатовна; [Место защиты: Казан. гос. ун-т им. В.И. Ульянова-Ленина].- Казань, 2008.- 178 с.: ил. РГБ ОД, 61 08-10/816

Содержание к диссертации

Введение

Булек. м.эгълэмов тормышы. идатыныц тематикасы ьэм мотивлары 13

2. Эдипнец гражданлык лирикасында тема ьэм мотивлар 20

2.1. Шагыйрь Ьэм шигърият темасы 20

2.2. Татар халкы язмышы мотивы 35

2.3. Шагыйрь ижатында юктимагый-сэяси мотивлар 47

3. М.Эгълэмов рщатындагы куцел лирикасыныц тематик узенчэлеклэре 59

3.1. Туган ж;ир Ьэм ата-ана мотивлары 59

3.2. Хатын-кыз Ьэм мэхэббэт мотивлары 70

4. М.Эгълэмов шигъриятендэ фэлсэфи мотивлар 80

II Булек. М.Эгълэмов эсэрлэренец поэтикасы 93

1. Шагыйрь идатында жанрлар тєрлелеге 93

1.1. Лирик Ьэм кече кулэмле лиро-эпик жанрлар 93

1.2. Поэмалар 104

2. М.Эгълэмовныцшигърителе 122

2.1. Ассоциатив сурэтлэу чаралары 123

2.2. Сузлэрнен; туры мэгънэсенэ нигезлэнгэн сурэтлэу чаралары 132

3. М.Эгълэмов шигъриятенец ритмикасы йомгак 159

Библиография

Введение к работе

Актуальность исследования. В истории татарской литературы немало личностей, творчество которых сыграло значительную роль в ее развитии. Среди них и поэт Мударрис Аглямов (1946-2006), литературное наследие которого представляет несомненный научный и практический интерес. Он автор около десятка стихотворных сборников, мастер лирических и лиро-эпических произведений, лауреат Государственной премии РТ имени Г.Тукая, премий имени А.Алиша и Ф.Карима. Масштабность, индивидуальность творческой фигуры М.Аглямова обнаруживается уже с первых его шагов в литературной стезе.

М.Аглямов развил национальные традиции, заложенные еще в начале ХХ века Г.Тукаем, Ш.Бабичем, продолженные Х.Туфаном, С.Хакимом и др. мастерами слова. На формирование творческого наследия М. Аглямова заметное влияние оказали общественно-политические, культурные процессы, происходившие в стране, и как талантливый поэт он нашел разнообразные художественные средства для отображения окружающей его действительности, чем способствовал развитию татарской поэзии в целом. Но творчество Мударриса Аглямова не являлось объектом специального научного исследования.

Отсутствие обобщенных научных исследований монографического плана, посвященных рассмотрению идейно-тематического и жанрового своеобразия, образной системы, метрической организации произведений М.Аглямова, а также определению его роли и места в татарской поэзии второй половины ХХ века, является определенным пробелом в истории современной татарской литературы, что и обуславливает актуальность диссертационного исследования.

Степень изученности темы. Труды, относящиеся к теме диссертационной работы, можно разделить на две группы: а) работы, создающие общую картину развития татарской поэзии во второй половине ХХ века; б) критико-публицистические статьи, материалы научного характера, в которых уделяется внимание творчеству М.Аглямова.

К первой группе относятся исследования поэзии 1960-2000 гг. Они частично отражены в последнем томе шеститомника «История татарской литературы» и носят обобщающий характер. В трудах Т.Н.Галиуллина татарская литература второй половины ХХ века отслеживается в историко-литературном аспекте. В изысканиях Н.Юзиева, Н.Хисамова, Г.Гильманова, Ф.Зулькарнаева, М.Валиева, Ф.Урманчеева и других ученых преобладает комплексный подход к творчеству поэтов данного периода. На страницах периодической печати продолжают издаваться статьи научно-публицистического характера, в той или иной мере освещающие литературный процесс в татарской поэзии ХХ века.

Основываясь на вышеизложенном, мы можем утверждать, что татарская поэзия второй половины ХХ века в целом изучена достаточно полно, но творчество М.Аглямова в этих трудах не является предметом специального исследования.

Материалы, относящиеся ко второму направлению, можно разделить еще на две группы. К первой относятся биобиблиографические справочники, энциклопедии, в которых дается краткая информация о жизни и творчестве поэта. Вторая группа образуется из статей, опубликованных по случаю юбилеев поэта, в качестве вступительных слов или рецензий к отдельным книгам М.Аглямова, а также к стихам, размещенным на страницах прессы.

М.Хусаинов в комментариях к стихам 18-летнего М.Аглямова отмечает следующее: «… чувствуется свой метод, свой голос … его произведения отличаются богатством чувств, впечатлений, глубиной философских размышлений, масштабностью». Многие соратники по перу называют М.Аглямова мастером художественного слова, получившим благословение от признанных лидеров татарской поэзии Х.Туфана и С.Хакима, которые обратили на него внимание еще в 1968 году как на представителя творческой молодежи, творчество которого не оставляет никого равнодушным. Поэтесса С.Сулейманова в рецензии к сборнику «Здравствуй, сердце!» отличительными свойствами поэзии М.Аглямова выделяет «остроту нравственных и общественных проблем, емкость художественных средств». А.Гилазов отмечает такие качества его поэзии, как народность, стремление раскрыть душу своих современников, указать путь заблудившимся. Р.Зайдулла акцентирует внимание на народности и традиционности поэзии М.Аглямова, указывает на продолжение в его творчестве традиций Мухаммедьяра, Мухаммада Амина, Х.Туфана, особенно в вопросах о предназначении поэта. В освещении национальной проблематики отмечаются черты, схожие с поэзией Г.Тукая.

Р.Файзуллин указывает на преобладание в его творчестве лирических произведений. По его словам, «прямота и откровенность, свойственные характеру М.Аглямова, пропитывают и его творчество, естественным образом переплетаясь с лиризмом». В рецензиях Зульфата, Роб. Ахметзянова также подчеркиваются народность и традиционность поэзии М.Аглямова, умело переплетенные с современностью, искренностью, историзмом.

В публикациях к 50-летию поэта, основной акцент делается на позитивные стороны его творчества, объектом изучения становятся лирические произведения. Например, Ф. Муслимова называет М.Аглямова «аксакалом мысли, поэзии», Н.Гамбар – «вечным поклонником стиха».

Наиболее полную оценку творчества М.Аглямова можно найти в трудах Т.Галиуллина, Ф.Зулькарнаева, М.Валиева. Ф.Зулькарнаев пишет о сложном жизненном пути поэта, останавливается на некоторых важных этапах его творчества. Доминирующими в его произведениях называются такие проблемы, как история и современность, поэт и эпоха, человек и общество.

Т.Галиуллин находит в лирике М.Аглямова схожие черты с творчеством Р.Хариса: «Они (М.Аглямов и Р.Харисов. – Р.Л.) воспринимают мир не как застывшее, однообразное понятие, а как многостороннее, творят, стараясь постичь внутренний смысл предметов и явлений». Критик размышляет об идейно-тематическом разнообразии поэзии М.Аглямова, подробно рассматривает отражение темы родины, любви, а также выделяет основные мотивы поэм, отмечает традиционность стихосложения, лиризм и мелодичность его произведений.

В ранних статьях М.Валиева, касающихся творчества поэта, критикуется «сентиментальность, узость размышлений, неактуальность» некоторых произведений М.Аглямова. В более поздних исследованиях взгляды критика меняются, в произведениях поэта он выделяет тонкое понимание времени и личности, традиционную ритмо-рифмическую организованность текста, удивительную народность.

Г.Гильманов обращает внимание на присутствие в стихах М.Аглямова «глубоких философских размышлений, впечатляющих образов, запоминающихся характеров, душераздирающей драмы … поэт преподносит портреты эпохи и истории не штрихами, а как нечто целое, как одушевленную картину». Г.Гильманов – единственный из критиков, целенаправленно изучивший жанр баллады в татарской литературе, в том числе произведения М.Аглямова, и обозначивший в них преобладание социокультурной и романной проблематики.

Р.Батулла выдвигает на первый план народность и национальность как отличительные свойства поэзии М.Аглямова, на многочисленных примерах доказывает изобилие в стихотворных текстах крылатых фраз.

Таким образом, в статьях и рецензиях татарских литературоведов и критиков поэзия М.Аглямова рассматривается в идейно-эстетическом, тематическом аспектах, выделяются некоторые поэтические особенности, делаются попытки определить его роль и место в литературном процессе второй половины ХХ века. Хотя М.Аглямов и признается незаурядной личностью, масштабной фигурой, внесшей существенный вклад в развитие татарской поэзии, исследования его творчества носят обзорный характер, объектом изучения в них являются лирические стихи, некоторые баллады, написанные во второй половине ХХ века, а поэмы и лирические произведения начала ХХI века остаются в тени.

Научная новизна работы состоит в том, что творчество М.Аглямова впервые исследуется в монографическом плане, в качестве целостного литературного явления в тесной связи с литературными исканиями эпохи.

Предметом диссертационного исследования являются тематические, жанровые и художественные особенности поэзии М.Аглямова.

Проблемы тематики, проблематики, поэтики широко освещены в работах Х.-Г. Гадамера, В.Е.Хализева, А.Ф.Лосева, А.Б. Есина, Ф.М. Хатипова, Д.Ф. Загидуллиной и др. В литературоведении слово «тема» используется в различных значениях, которые правомерно свести к двум основным. «Во-первых, темами именуют наиболее существенные компоненты художественной структуры, аспекты формы, опорные приемы... В данной терминологической традиции тема сближается (если не отождествляется) с мотивом.

Другое значение термина «тема»... восходит к теоретическим опытам прошлого столетия и характеризует... сущность произведения как целого. Тема как фундамент художественного творения – это все то, что стало предметом авторского интереса, осмысления и оценки». В современном литературоведении темы и проблемы творчества писателя нередко называют мотивами. «Мотив – это компонент произведений, обладающий повышенной значимстью (семантической насыщенностью). Они активно причастны к теме и идее произведения, но их не исчерпывают. Мотивы могут выступать либо как аспект отдельных произведений и их циклов, в качестве звена их построения, либо как достояние творчества писателя и даже целых жанров, направлений, литературных эпох, всемирной литературы как таковой».

Исходя из вышеизложенного, отмечаем следующее:

Объектом нашего исследования выступают лирические и лиро-эпические произведения М.Аглямова.

Основная цель работы – комплексное научное изучение поэзии М.Аглямова. В соответствии с этим ставятся такие задачи:

- изучить жизненный и творческий путь М.Аглямова, основываясь на документальных источниках, воспоминаниях родных и современников поэта, а также на научно-критических статьях о нем;

- проследить идейно-тематические, проблематические искания поэта;

- определить его место в татарской поэзии второй половины ХХ века;

- выявить основные черты лирического героя;

- исследовать жанровое разнообразие творческого наследия поэта;

- проанализировать арсенал изобразительных средств, ритмо-рифмическую, строфическую организацию поэтических текстов.

Хронологические рамки исследования включают в себя весь период творчества М.Аглямова (1960-2006 гг.).

На защиту выносятся следующие положения:

1. Творчество М.Аглямова является одним из значимых явлений в истории татарской литературы. Произведения поэта занимают видное место в духовной жизни нашего народа, служат образцом народности, новаторства, верности национальным традициям.

2. В формировании лирического героя М.Аглямова значимую роль сыграли общественно-политические изменения в стране, его сиротское детство. Ощутимо и влияние произведений Г.Тукая, Ш.Бабича, Дердменда, С.Рамиева, Х.Туфана, Х.Такташа и др. Лирический герой М.Аглямова – это патриот, любящий свой народ, нацию, служащий его идеалам. Как правило, он выражает мысли и переживания автора и выступает в качестве лирического «я», но в некоторых произведениях, особенно в гражданской и политической лирике, приобретает форму лирического «мы», выражая взгляды татарского народа.

3. Основное место в поэзии М.Аглямова занимает мотив судьбы татарского народа, тесно переплетенный с национальными представлениями поэта, с его взглядами на современную общественную, политическую и культурную ситуацию в стране. Зачастую идеи, выдвинутые в одном стихотворении, углубляются в следующем, поэтому произведения близкой тематики составляют единое лирическое целое.

4. Жанровое разнообразие поэзии М.Аглямова представлено гражданской, философской, политической, пейзажной, духовной лирикой, а также рубаи, фард, маснави, посвящениями, лирическими посланиями, сонетами, балладами, поэмами, наделенными новыми тенденциями.

5. Поэтический язык М.Аглямова насыщен различными тропами, но наиболее часто встречаются метафоры и сравнения. В текстах его стихотворений наблюдается частое использование рефренов, явления паронимии, что подчеркивает виртуозное владение татарским языком.

6. Для М.Аглямова характерно силлабическое стихосложение с традиционными для татарской поэзии стихотворными размерами, основные из них 10-10, 10-9, 8-7. Рифма, в основном, перекрестная. Надо отметить также вариацию строк в строфах от двух до пяти, а в тирадах – от шести до тридцати двух.

Методология и методика исследования. В основу анализа литературного наследия М.Аглямова легла герменевтика – теория интерпретации смысла текстов. В процессе исследования использовались также сравнительно-исторический, историко-биографический, структурный, сравнительно-типологический, описательный методы.

Научно-теоретической базой нашего исследования послужили труды таких видных литературоведов, как М.Бахтин, В.Поспелов, Б.Корман, В.Хализев, А.Есин, Л.Гинзбург, Ф.Хатипов, Д.Загидуллина и др. В процессе анализа поэтических произведений, изучения проблемы литературных взаимосвязей и вопросов развития татарской поэзии второй половины ХХ века мы опирались на исследования таких татарских ученых, как Н.Юзиев, Т.Галиуллин, Г.Гильманов, М.Валиев и др.

Научно-практическая ценность. Проведенное нами исследование дает возможность понять индивидуальность М.Аглямова как поэта, определить тематику, жанровую и художественную сущность его творчества, выявить его вклад в развитие татарской литературы. Данная научная работа может использоваться при изучении поэзии второй половины ХХ и начала ХХI веков, при составлении учебных, методических пособий, программ по развитию региональной литературы, в лекционных курсах и семинарских занятиях соответствующей тематики.

Апробация работы. Основные положения и результаты исследования были изложены в выступлениях автора на итоговой научной конференции Казанского государственного университета им. В.И.Ульянова-Ленина (2008), на ежегодных научно-практических конференциях профессорско-преподавательского состава Альметьевского государственного института муниципальной службы (2007, 2008), Нижнекамского муниципального института (2007, 2008). Материалы диссертации отражены в восьми статьях.

Структура работы. Диссертация состоит из введения, двух глав с параграфами, заключения и списка использованной литературы.

Татар халкы язмышы мотивы

«Соцгы чиктэ» [7, 144] М.Эгълэмов фикеренчэ, чын шигырь югарылыгындагы эсэрлэр генэ килэчэктэ яшэулэрен дэвам итэчэк. Автор ечен вакыт — гади суз генэ тугел, э бик тирэн мэгънэне ачыклаучы тешенчэ. Лирик герое шигърият Ьэм вакыт арасындагы узара менэсэбэтлэр, мэцгелек керэш, тартыш хакында кайта кайта уйлана: «Ятаганда» [7, 20], «Без егылсак» [7, 27], «Шигъри агым»[7, 89]. Шигырьлэрдэ вакыт олы Ьэм мэрхэмэтсез хекемдар итеп бастырыла. Шагыйрьлэр вакыт Ьэм шигъриятнец езлексез сынавында. Автор тик санаулы исемнэр генэ мэцгелек сынауны узар дигэн тирэн фэлсэфи фикер уткэрэ.

Шагыйрь Ьэм шигърият мотивы М. Эгълэмовныц беек шэхеслэргэ багышланган эсэрлэрендэ дэ гэудэлэнэ. Т.Галиуллин бу тенденденциянец хэзерге заман ечен хае сыйфат икэнлеген билгели [69, 16]. Ф.Урманчеев мондый шигырьлэрнец тубэндэге сыйфатларына игътибар итэ: "Шагыйрьлэрнец калэмдэшлэренэ багышланган шигырьлэре аеруча тирэн хисле, мэгънэле Ьэм тээсирле булучан. Донья шигъриятендэ алар беек жаннарныц бер-берсенэ аваз бируен хасил кыла ... Аларныц бер-берсенэ багышланган шигырьлэре шигъриятнец олы миссияеен ничек тешенулэрен, узлэренец деньяны ничек курулэрен Ьэм узлэрендэге жан байлыгыныц ни дэрэжэдэ кицлеген чагылдыра" [112, 10].

М.Эгълэмовныц лирик герое «билгесез жырчыларга, шагыйрьлэргэ дан Ьэйкэле торгызу хыялы белэн яши» [62, 202], ченки аныцча, бу шэхеслэр уткэнебезне курерлек куз функцияеен башкара ("Куз" [8, 106]). Автор шундый куз итеп Мехэммэдьяр, Г. Тукай, X. Туфан, М. Ж элил, С. Хэкимнэрне курэ Ьэм андый шэхеслэр барда дереслек, матурлык яшэячэк, тарихныц Ьэр мизгеле теркэлеп калачагына ышана. XX гасыр азагы татар эдэбиятында Тукай, Ж элил, Туфан кебек бееклэр ижатына, образына мерэжэгатьнец ешаю сэбэплэрен Т.Галиуллин тубэндэгечэ ацлата: "Халыкка авыр сынау вакыты, хэтэр кеннэр килгэндэ, язмышы, килэчэге, газиз теле кыл естендэ торганда уткэннэрнец бееклегенэ, абруена таяну, кицэш-табыш иту, сыеныр, таяныр терэк эзлэу табигый. Гомерлэрен, иж,атларын халыкка, аныц башка миллэтлэр белэн тигез яшэу хыялына багышлаган олуг ждннарыбыз безнец кеннэр рухына якын, гасыр аша алар суз осталарына кулларын, фатихаларын бирзлэр, сынмаска ендилэр, керэшкэ рухландыралар" [70, 21-22].

Купчелек шагыйрьлэр кебек, М.Эгълэмов та Тукайны узенец остазы дип саный, уз иждтында да аныц образын шактый еш файдалана. Эйтергэ кирэк, татар эдэбиятында Тукай образы XX йез башыннан ук гэудэлэнеп килэ. С.Сунчэлэйнец "Азан" [26, 98], "Шагыйрьгз" [26, 104], Ш.Бабичныц "Габдулла эфэнде Тукаев" [23, 198] h.6. бик куп шигырьлэрдэ бу образ камил инсан сыйфатында бирелэ. Бу тер шигырьлэрдэге лирик герой ечен Тукай -остаз, идеал, лирик миннец аца буе житми.

Н.М.Гафиятуллина 1920-1950нче еллар татар шигъриятендэ дэ (Мэсэлэн, Э.Юныс "Тукайга", Ш.Маннур "Мэцгелек жыр", С.Хэким "Пар ат" h.6.) Тукай h9M аныц ижаты шигъри осталык елгесе буларак билгелэнуен ачыклый [140, 16-17].

XX гасырныц бОнчы елларыннан "Тукай образы универсаль гомумилэштерулэр чыганагына эверелэ: шагыйрь Ьэм шигърият, шагыйрь Ьэм галэм менэсэбэтлэре ачыклана. Ул менэсэбэтлэрдэ реалистик, романтик, мифологик традициялэр Ьэм дини-фэлсэфи мотивлар урелэ. Шигърият, шагыйрь шэхесенэ Ьэм ижатына купкырлы бэя бирергэ омтылыш ясала" [140, 18]. Г.Рзхимнец "Тукай" [28, 223], Х.Эюпныц "Туры сузгэ" [28, 82], Зелфэтнец "Тукай догасы" [28, 171], З.Мансуровньщ "XX гасырныц унеч елы" [28, 198], "Туцу.Тукай" [28, 193] кебек шигырьлэрендэ Тукай образы шигърият Ьэм яшэеш елгесе, якты йолдыз булып калкуландырыла, холкына хае намуслылык, тугрылык, ватанпэрвэрлек, миллэтпэрвэрлек куплэр ечен урнэк сыйфатлар итеп билгелэнэ. М.Эгълэмов ижатында да Тукай остазларныц остазы, шигърият, гомумэн, эдэбиятныц пэйгамбэре буларак кузаллана. Нэжибэ Сафина бер интервьюсында: "Медэррис Тукай белэн сейлэшеп яшэде... Медэррис аньщ куп шигырьлэрен яттан белде. Мин уйлыйм, Медэррис Тукайда узенэ рухи сердэш, фикердэш, хэтта замандаш тапкан", - дип искэртэ [113, 8]. "Эйтте Тукай" [8, 315], "Тукайга эндэшу" [9, 482] кебек шигырьлэре Ьэм "Тукайдан хатлар" [8, 209-242] поэмасы М.Эгълэмов Ьэм Г.Тукай арасындагы рухи бэйлэнешне ассызыклый.

"Эйтте Тукай" [8, 315] шигырендэ автор-хикэялэуче 1905-1990 еллар аралыгында иркен хэрэкэт итэ, бу елларда булган ике мепим вакыйганы бер яссылыкта курэ. Зелфэтнец "Ялгызлык" [17, 192], Р.Эхмэтжанныц "Тукайныц соцгы рэсеме" [28, 62], Роберт Эхмэтжановныц "Тукайны эзлим" [28, 75] шигырьлэрендэге кебек ук, М.Эгълэмовныц эсэрендэ дэ шагыйрь образы аша татар халкыньщ актуаль проблемалары ачыклана, хэзерге ижтимагый тормыш кискен тэнкыйтьлэнеп, милли бэйсезлеккэ ендэу алга чыга.

"Тукайга эндэшу" шигырендэ автор белэн керешеп киткэн лирик мин, Тукайныц узе кебек ук, уз бэясен, дэрэжэсен бик яхшы белэ. Тукайга ул якын итеп, "Син", "Тукай", "Тукайжан" дип эндэшэ. "Мин узем чэчэк сица", - дип остазыньщ ышанычлы дэвамчысы, хермэткэ лаек шэхес булуын ачыклый. Монда Тукай мэктэбенец дэвамы мэсьэлэсе дэ, дэулэттэге вэзгыять, татар язмышы проблемалары да кутэрелэ. Лирик миннец Тукай булэгенэ ия булуына шатлануы да, илдэ узен ялгыз тоюы да ("Тукайэкдн, кяфер илендэ / Мин ятим монда, ятим"), зкэмгыяви тормышныц уткэндэгедэн бик азга узгэруенэ шатлык катыш эрнуе дэ, Тукай изкатыныц эле паман да урнэк булып калуына горурлык, рэхмэт хислэре дэ шул мэсьэлэлэргэ бэйле рэвештэ сутелэ.

Хатын-кыз Ьэм мэхэббэт мотивлары

Шэхес, жэмгыять Ьэм тарих мэсьэлэсе - акыл пэм калэм иялэрен мэцге борчыган проблемалар. Патриотик хислэр, узецне илецнец кирэкле кешесе итеп тою шагыйрьлэр ечен табигый, ченки шагыйрьлэр - алдан курэ, алдан тоя белучелэр, ижтимагый хэллэргэ дэ читкэ китеп караучылар. «Еракка китеп карау» омтылышы — гомумэн, хэзерге поэзиядэ елдан-ел кечэя Ьэм тирэнэя барган тенденция. Бугенге тормыштагы олы социаль-эхлакый узгэрешлэрне, зур яцалыкларны шагыйрьлэр уткэннэр фонында гомумилэштереп курсэтергэ яраталар. Шушы тенденциянец чагылышын Х.Туфан, С.Хэким, И.Юзеев, Г.Афзал, Р.Харис, Р.Эхмэтжанов, М.Эгълэмов, Зелфэт эсэрлэрендэ дэ ачык курергэ мемкин», — ди Н.Юзиев [125, 160]. Чыннан да, Р.Харисныц «Казан» [34, 163], «Рэссам» [34, 298], И.Юзеевныц «Таш диварлар авазы» [36, 121], С.Хэкимнец «Дэверлэр капкасы» [35, 354] кебек эсэрлэрендэ буыннарны тоташтыра торган тарихи жеплэр, эхлакый катламнар эзлэнэ, тарихны ицлэп алу омтылышы, тарихи тойгы кечэя. Шушы ук омтылыш М.Эгълэмов шигырьлэрендэ дэ кузэтелэ. Аныц лирик герое уткэннэрне хэзергенец нигезе итеп саный, шунлыктан пэр яцага уткэн аша килуне хуплый: Ид ел ага... Кире борылу юк Юнэлешен алган агымнарга — Бары алга! ... Э шулай да бер борылып багу, ГенаЬ тугел уткэн заманнарга. «Артка чигэр юл юк»[8, 100] «Шагыйрь хаклы. Уткэнгэ борылып карауда, элбэттэ, генап юк. Шул ук вакытта кайбер лирик шигырьлэрнец герое кебек уткэнгэ борылып карап, иц борынгы бабаларын пэм аларныц бэйгелэрдэ жинелуен куз алдына китереп, кузлэреннэн, эрнуле пэм сагышлы яшьлэр агызып торуда да зарурият юктыр», - ди Н.Юзиев [125, 160]. Лэкин без аньщ белэн килешеп бетмибез, ченки тарих серлэрен фэнни яктан ейрэнеп, аларны гади кузэту, фактларны барлау - тарихчылар эше булса, «хис пэм акыл кече бергэ кристаллашкан» [99, 4] шигърияттэ шагыйрь телэсэ нинди тарихи фактны уз жаны аша уткэреп, укучы жанына, ацына иидерергэ тиеш. М.Эгълэмовньщ кайбер лирик шигырьлэрендэ эрну пэм сагыш хислэре кузэтелэ, эмма алар асылда татар миллэтенец яшэучэнлеге белэн горурлану, тарихи уткэнебезгэ дерес бэя биру, хакыйкатьне ачу кебек хислэрне, телэк-омтылышларны гэудэлэндерэлэр. «Батырлык турында» [6, 71] шигырендэ безнец куз алдыннан берэм-берэм тарихи дэверлэр уза, кешенец узгэруе тесмерлэнэ, жицулэре пэм жинелулэре калкып чыга. Монда куз яше туту, сыктау юк. Монда халыкныц бар авырлыкларга тузеп, аларны жицеп яки алардан жицелеп уз менталитетын саклап кала алып, килэчэккэ юллар сала алуына соклану, горурлану, шулай яшэуне - керэшеп, янып, п элак булып — кирэк санау естенлек итэ. Уз миллэтенец башыннан уткэннэрен кичереп, паман да ужэтлэнэ-ужэтлэнэ яшэве ечен горурлык хислэре А.Хэлимнец "Без исэн!" [28, 28] шигыре белэн аваздаш "Э без - исэн!" [9, 491] эсэрендэ аеруча калку бирелэ: Без-тапталган Иэм сытылган Иэм изелгэн халык; Шул хэлдэ дэ калып кара Миллэт була алып! Р.Гаташ Эхсэн Баянов шигъриятенэ кузэту ясаганда мондый фикер эйтэ: "... лирик герой уз чоры узгэрешлэре, тетрэнулэр, усеш яктылыгында курсэтелгэн — ул уткэннэргэ дэ бугенгедэн, биеклектэн торып карый пэм узган тэжрибэлэрне дэ онытмаска чакыра" [72, 24]. Бу сузлэрне бер узгэрешсез М.Эгълэмовныц лирик герое турында да эйтеп була. Аныц лирик каЬарманы тарих белэн килэчэкнец, уткэн белэн хэзергенец якынлыгын сиземли, вакытлар пэм чорлар, заманнар пэм аралар бэйлэнешен тоеп, шунда уз урынын билгелэргэ омтыла. Ченки, аныц фикеренчэ, уткэнне белмичэ, аннан гыйбрэт алмыйча, килэчэккэ барып булмый, халыкныц хэзерге замандагы адымын ацлап булмый: Уз халкьщньщ килэчэген, Уткэнен, бугенгесен, Кайгысыньщ, шатлыгьшьщ Зурлыгьш белер ечен, Еракка китеп кара син, Еракка китеп кара! «Еракка китеп кара» [8, 39] Шагыйрь данлыклы Болгар илен кунеленэ китерэ, андагы байлык, муллык, кунакчыллыкка соклана («Юл чатында» [6, 162] ). Аныц хыялы Болгарны кузэтэ пэм аны юл чатындагы агачка тицли:

Юл чатында басып торган Агач ечен язмыш ачы; Узганныц да, барганньщ да Тиеп китэ кучэр башы. Юлчы уза, кэусэ куба, Зэгыйфьлэнеп агач ава... Юлчыга ял, кулэгэ биреп торган агачтай, Беек Болгар да таратыла, лэкин орлыгы - кешелэре кала. Лирик герой элеге кешелэрнец уз дэулэтен тергезуенэ зур еметлэр баглый. Автор уткэннэр фонында татар халкыныц хэзерге четрекле ижтимагый-сэяси хэленэ дэ кузэту ясый, беркатлылыгы h9M дошманга каршы берлэшэ алмавы аркасында таркалган Болгар дэулэте язмышын гыйбрэт итеп куя. Тарихи уткэнебез аша бугенге вэзгыятьне чагылдыру тенденциясе «Су буйлары» [6, 52] шигырендэ дэ дэвам итэ. «Казан алынганнан соц татар халкына зур шэпэргэ пэм су юлларына 40 чакрымнан да якынрак теплэну, тормыш кору тыелган» дигэн прозаик информация белэн башланып киткэн элеге эсэрдэ лирик герой борынгыдан ук су буйларын уз итеп яраткан татар кешесенец кемнеццер вэхши телэге аркасында ошаган урынына теплэнэ алмавына протест белдерэ. Шул ук вакытта уз халкыныц хэтта шушындый вэзгыятьтэ дэ бэхет таба алуына исе китэ, йерэге шатлык, соклану, телэктэшлек хислэре белэн тула. М.Эгълэмовныц лирик герое торган саен усэ, рухи яктан байый, саллырак фикер йертэ. Ул куцеленнэн пэр кайгыны кичерэ, лэкин улгэннэр артыннан улми, киресенчэ, кеч, дэрт алып, буген кешечэ яшэп калырга, хаталарны кабатламаска омтыла. Дэрдемэнд йогынтысы сизелгэн «Мин чакырам» [8, 111], «Археолог егет» [6, 95], «Дэште аца бер юлаучы» [8, 105] кебек шигырьлэрдэ уткэн пэм бугенге арасында параллель уткэру аша кешелек жэмгыятенец мэцгелек авыруы — алтынга табыну кискен тэнкыйтьлэнэ, кешенец рухи усуе башкалар язмышы белэн кызыксынуына тыгыз бэйлэнештэ карала, буынара бэйлэнешлэрнец ныклыгы раслана. "Солдат бэете"ннэн алынган эпиграфлы «Эйтмэгез ярыма» [6, 146] шигырендэ дэ заманара, буынара бэйлэнешлэр тергезелэ, еланнар куп булган урынга тезелгэн Идел-йорт язмышы сурэтлэнэ:

Идел-йорт охшаган зкыланнар Тутырган бик олы казанга. Гадэти кенкурештэ таралыш алган символик мэгънэле елан сузе М.вгълэмовта колачын жэеп - ил естенэ чапкан яулар, репрессия, Германия фашизмы, пэр чорда яшэп килгэн куштанчылык булып та ацлашыла. XX гасырныц азагы шигърияте узенчэлеклэрен ачыклап, Т.Галиуллин: "кайбер шигырьлэрдэ азатлык ечен керэш темасы авторларны Сталин, аныц корбаннары турында уйлануларга китерэ. (...) Шул рэвешле, шигърияттэ сэяси-икътисади мэсьэлэлэр бергэ урелеп усэ," - ди [69, 153]. Боларга мисал итеп И.Юзеевныц "Без" [28, 325], Ш.Галиевнец "Кирэк безгэ" [28, 122] h.6. китерергэ була. М.Эгълэмовныц «Урман яна» [8, 92], «Остаз» [6, 18], «Тагын бер кен» [7, 52], «Кочакладыц син аны...» [6, 30] кебек шигырьлэрендэ автор ил халкыныц иц затлы, иц яхшы, иц чыдам адэмнэрен - халыкныц рухи таянычы булган ижат кешелэрен дэ нахак бэла ягып юк итучелэргэ бэддога укый, узебезнец алданып Ьэм алдап, суз эйтергэ куркып яшэргэ мэж,бур булган еллар ечен укенэ, сызлана.

Эчтэлеге Ьэм кулэме белэн поэмага якын «Заман язган язмыш» [6, 13] балладасы да шул хакта. Этисе халык дошманы дип игълан ителгэн егет язмышын сурэтлэгэн бу эсэрдэ асылда шул заманда яшэгэн мецлэгэн язмышлар гэудэлэндерелэ. Халыкка намуслы хезмэт- итеп тэ "дошман" ярлыгы алган шэхеслэр Ьэм халык малый уз кесэсенэ тутырып баеган, кэеф-сафа корган икейезле затлар бер-беренэ каршы куела, хаклык тантана итэ:

Лирик Ьэм кече кулэмле лиро-эпик жанрлар

"Бэхет" Югарыда китерелгэн робагыйларныц рифмалашуы ааба формасында. Рифмалашуы абвб рэвешендэ булган дуртьюллыклар да бар. Эчтэлек ягыннан алар да робагый жанрына туры килэлэр ("Шигырь язу — татлы ждмеш тугел..." [9, 564], "Мен, еллык тарихны ялгап..." [9, 566]). М.Эгьлэмовныц аерым шигырьлэре ике юллык строфалар (бэетлэр) белэн язылган. Кенчыгыш эдэбиятында икеюллык строфалар белэн язылган берничэ жанр билгеле: газэл, касыйдэ, кыйтга, фэрд, мэснэви. Шуларнын, иц кечесе фэрд. Монда бербетен фикер местэкыйль икеюллык шигырьдэ гэудэлэндерелэ [43, 200]. М.Эгълэмов "Ул кала" [9, 577] дигэн фэрд ижат иткэн:

Илне, телне саклармын, дисэц -Син китэсен, - ул кала исэн.. Ике юллыклардан торган тагын бер жанр - мэснэви: зя, бб, ев... рэвешендэ рифмалашучы бэетлэрдэн тезелгэн фэлсэфи-дидактик, романтик, героик эсэр. "Кош" [9, 22], "Дир башы" [9, 48], "Теп мантыйк" [10, 7] шигырьлэре шушы жанрга туры килэ. М.Эгълэмов бер елеш шигырьлэрен кемгэ дэ булса атап яза. Мондый шигырьлэрне эдэбият белемендэ багышлау дип атау гадэткэ кергэн [кара: 43, 24; 148, 93-98]. Соцгы дэвер багышлаулары адресатларныц терлелеге белэн аерылып торалар. Куренекле кешелэргэ, галимнэргэ, хакимнэргэ, аерым теркемнэргэ, сейгэн ярларга, дус-дошманнарга, шартлы персонажларга, терле вакыйгаларга Ьэм башкаларга атап язылганнары очрый. "Шуца менэсэбэттэ аларныц эчтэлеклэре Ьэм стильлэре терле була (юктимагый, политик, социаль, интим,. юмористик, Ж.ИТДИ, тантаналы, ироник, сатирик h.6.)" [43, 24]. Багышлауларньщ кайберлэре хат формасын ала, аларны шигъри хат (поэтическое послание) дилэр [148, 93]. В.Пронин фикеренчэ, "шигъри хат Ьэм багышлау арасында чиклэр кую кыен. Икесендэ дэ мерэж,эгать бар, диалог яки бэхэс бара, багышлауда исэ эпистоляр билгелэр кузгэ ташланып тормый" [148, 94].

М.Эгълэмовньщ шагыйрь Ьэм язучыларга ("Агач тебе сейли" - Афзал Шамовка [9, 181], "Урман яна" - Нажар Нэж,мигэ [9, 213] , "Тэлгэш-тэлгэш яшен" - Разил Вэлиевкэ [9, 237] п.б.ш.), сейгэненэ ("Бэйге" - Лузиягэ [9, 169], "Бу кабих донья" - Нэжибэгэ [9, 601] h.6.), галимгэ ("Мец еллык тарихны ялгап..." - Хатыйп ага Госманга [9, 566], "Яз да, сыз да..." - Мансур Вэлигэ [9, 586] h.6.), укытучысына ("Алар Ііаман тешкэ керэ" - Менжия апага [9, 498] ) адресланган багышлаулары билгеле. Аларньщ кубесе дустанэ характерда, кайберлэрендэ сэяси, милли мэсьэлэлэргэ менэсэбэт белдерелэ.

"Янаулга хаттан" [9, 493], "Каберстаннан Татарстанга бер аваз" [9, 549], "Тукайга эндэшу" [9, 482], "Бер барырмын эле" [7, 57] эсэрлэре шигъри хат жанрында. Боларда конкрет адресат курсэтелми, сойлэм хат формасында, эцгэмэ яки бэхэс тесендэ оештырылган. Бу жанрлар шуныц белэн уникаль: монда индивидуаль Ьэм гомуми башлангычлар кузгэ бэрелеп тора. Конкрет шэхескэ багышлап язылсалар да, чынлыкта аларны пэркем укый ала.

М.Эгълэмов шигъриятенец жанр узенчэлеклэрен караган тагын бер кызыклы факт - 2006 елда "Ватаным Татарстан" гэждтендэ басылып чыккан "Татарча дурт сонет" [11, 6] дигэн шигырьлэр циклы. Шигырь М.Эгълэмовньщ остазы Ф.С.Сафиуллинага багышланган. Бу яктан Караганда элеге эсэр жанрын багышлау дип билгелэп була. Эмма хэл катлаулырак, шигырь исемендэ сонет сузе бар. Сонет (италь. sonetto, Прованс, sonet — кечкенэ жьір) — теп билгесе текстныц кулэме булган лирика жанры. Сонет пэрвакыт ундурт юлдан тора. Уз чорында сонетньщ hap строфасы нокта белэн тэмамланырга, сузлэр кабатланмаска, соцгы суз "ачкыч" булырга, эчтэлеге билгеле эзлеклелектэ (тезис - антитезис - синтез - чишелеш) усэргэ тиеш дигэн талэплэр дэ куела, эмма бу кагыйдэлэр куп очракта сакланмый. Сонетньщ ундурт юлы терлечэ калыплаша. Я ике дуртьюллык пэм ике ечьюллык, я еч дуртьюллык пэм бер икеюллык. Рифмалашу терлечэ булырга мемкин [148, 82].

М.Эгълэмовныц сонетлары да ундурт юлдан тора. Дурт сонет тупланган, ягъни сонет циклы барлыкка килгэн. Беренче сонет ике дуртьюллык пэм бер алтыюллыктан тора. Рифмалашуы абаб вгвг дедеде. Икенче сонет ике дуртьюллык пэм ике ечьюллыктан оешкан, рифмасы: абаб вбвб гбд ггб. бченче сонет икенчесе кебек оешкан, рифмалашуы узгэрэк: абаб вгвг дед еее. Дуртенчесе беренчесе шикелле тезелгэн, рифмалашуы гына узгэ: абаб вбвб ггдггд.

Эчтэлеклэренэ килгэндэ биредэ бер фикер - яшэгэндэ узмаксатыца, миллэтецэ тугры калып яшэ - беренче сонеттан алып устерелэ килэ дэ, дуртенчесендэ тэмам формалаша. Кеше гомере шэхес булып ж,итлеккэнгэ кадэр этаплап шэрехлэнэ. Беренче сонетта лирик герой узен илнеке итеп, миллэтенеке итеп тоя. Аныц кунелендэ ике тойгы - ил ечен борчылу ІІЗМ миллэтенец аны, ниЬаять, ацлавы ечен сеену, тынычлану яши. Лирик мин уз бэпасен белэ: халык куцелендэ мэцге яшэргэ еметлэнэ.

Икенче сонет лирик субъект кичергэн-кургэннэрне тезеп китэ. Ул иманына тугры калып, "милли калыпта" калыпланган, терле кыерсытуларга тузеп булса да, максатына - "мифик Алыпка" атлавын дэвам иткэн.

Эченче сонетта кыя пэм узэн символик образлары аша кеше гомеренэ туры килгэн мэшэкатьле пэм чагыштырмача тыныч дэвер тергезелэ. Кеше шуларны кичеп яшэргэ тиеш дигэн фикер уздырыла.

Соцгы,- дуртенче сонетта М.Эгълэмовныц куп шигырьлэрендэ телгэ алынган "игу ат" мотивы калкулана. Биредэ шэхес "игу ат"ын иманына, вежданына, миллэтенэ тугры калып булдыра дигэн караш уткэрелэ.

Лирик шигырьлэр белэн беррэттэн, М.Эгълэмов иждди мирасында сюжетлы, лиро-эпик тергэ кергэн эсэрлэр дэ шактый. "Лиро-эпик жанрга узенэ эпик пэм лирик эсэр сыйфатларын туплаган эсэрлэр керэ. Алар эпостан хикэялэу, сюжетлылык, персонажлар системасы хэрэкэт иту, эйберлэр деньясын детальлэрдз сурэтлэу кебек узенчэлеклэрне, лирикадан тезмэ форма, хис-кичереш тирэнлеге, лирик герой образы, кече формага Ьэм психологизмга омтылуны ала", - дип саный Д.ЗаЬидуллина [85, 67]. Боларга сюжетлы шигырь, баллада, мэсэл, поэма, нзсерне кертеп карый.

Ф.Хатипов фикеренчэ, лиро-эпика лирика белэн эпос арасында тора [119, 171]. Хис-кичерешлэр исэ тышкы хзллэр динамикасына, вакыйгалар тезмэсенэ урелеп усз. Аньщ кулэме ниндидер кысалар белэн чиклэнмэгэн. Галим лиро-эпик тердэге эсэрлэрне кече, уртача, эре формаларга булеп карый. "Кече формага - мэсэл, баллада; урта формага — поэма; эре формага -шигъри повесть, шигъри роман, эпик поэмалар керэ" [119, 203]. Бу карашта да дереслек бар. Эмма поэма Ьэм эпик поэма арасында аерма ацлатылмаган. Безнецчэ, поэма урта форма эсэре, э эпик поэма — эре форма эсэре дип аерырга нигез юк. Эгэр дэ автор "поэма" дигэндэ лирик башлангыч ескэ чыккан поэмаларны куздэ тотса, алар да кулэм Ьэм эчтэлек ягыннан эпик поэма кебек эре яки урта булырга мемкин.

М.Эгълэмов ижатында балладалар шактый. Баллада урта гасырларда Франциядэ мэхэббэт хислэрен белдергэн бию жырлары нигезендэ барлыкка килэ, соцыннан Италиягэ керэ. Жанрньщ исеме французча ballade, итальянча ballare (бию) сузеннэн алынган. Балладаныц икенче бер чыганагы - инглиз, шотландиялелэр фольклорында, легендалар, тарихи жьірларда (Робин Гуд турындагы жьірлар циклы). Тора-бара баллада "фантастик сюжетлы, тарихи яки легендар эчтэлекле, героик-романтик характердагы шигъри эсэр рэвешендэ эдэбиятка килеп керэ" [119,207]. Д.ЗаЬидуллина [85, 68], Г.Гыйльманов [77, 144] балладаны кискен конфликтка корылган лиро-эпик эсэр итеп тикшерэлэр. М. Эгълэмов балладалары терле темаларга языла.

Сузлэрнен; туры мэгънэсенэ нигезлэнгэн сурэтлэу чаралары

Шагыйрь пэм язучыларныц стилистик узенчэлеклэрен ейрэнгэндэ хэзерге фэндэ эдэби текстларда ялгызлык исемнэренец (онимнарньщ) кулланылышы мэсьэлэсе дэ игътибарга алына. Эдэби текстта очраган ономастиконнарны ейрэну эдип ижаты турында кузаллауны тагы да тирэнэйтугэ мемкинлек бирэ. Л.М. Хэмитова сузлэренэ Караганда, "шигырьлэрдэге ономастикой авторньщ деньяга карашын чагылдыра, эсэрнец бетен эдэби логикасына тээсир итэ; кагыйдэ буларак, подтекстта чыгыш ясый, эдэби бетеннец образлар системасын формалаштыруда аны тудыручы функциясендэ катнаша" [185, 6].

М.Эгълэмов шигъриятендэ онимнар куп кулланыла. Кеше исемнэренэ килгэндэ (антропонимнар), шагыйрь ижатында конкрет-тарихи, реаль шэхеслэрнец исемнэренец активлыгы кузэтелэ. Иц еш кулланылган мондый исемнэргэ тубэндэгелэр керэ: Габдулла Тукай ("Алдымда", "Ут", "Шагыйрьне озату", "Тукайга эндэшу", "Тукайдан хатлар" h.6.), Шэехзадэ Бабич ("Тешке ялдан сон", "Замандашым монологы"), Муса Жэлил ("Ут", "ЭКэлил янында" "Тукайдан хатлар", "Акмулла арбасы Ъ.б.), Хэсэн Туфан ("Алдымда", "Без егылсак", "Остаз" h.6.). Алар, гадэттэ, эсэрдэ турыдан-туры катнашучы геройларны яки сурэтлэу объектын белдерэлэр. Тубэндэге шигырьдэ, мэсэлэн, чацгыда узышу буенча Олимпия уеннары чемпионы Федор Симашев исеме шундый вазифа башкара:

Декабрьнец уртасында - яшен, Яшен сукты -Башка сыймаслык... Арабызда... балачактан безнец Терекемеш булган Симаш юк. "Чангы юлыннан"[9, 542] Кайбер очракта онимнар лирик геройныц мерэжэгать объекты, эцгэмэдэше функциясендэ дэ килэлэр: Син Ьаман безнец Татарныц Мэктэбе ничек дисец Узгэрми эле мэктэплэр, Узгэрэ бары исем. (Тукайжан, баргач эрнуен Свйлэр бер Медэррисец) "Тукайга эндэшу"[9,483] Куп очракта беек шэхеслэрнец исемнэре шигъри текстларда стилистик чара - чагыштыру функциясендэ, урнэк итеп карау объекты буларак бирелэ. М.Эгълэмовньщ шигъри текстларында урын-жир атамалары (топонимнар) да куп кулланыла. Аларныц географиясе дэ киц. Шагыйрь ижатында Татарстан, Рэсэйнец авыл Ьэм шэЬэрлэре исеменнэн бигрэк, Европаныкылар активрак. Шундыйларга- мисал итеп "Онытма, Европа!" поэмасында очраган Лидице, Бабий - Яр, Орадур, Сонгми авылларын, Европа, Азия кебек континент атамаларын китерергэбула. Бу топонимнар вакыйгалар урынын конкретлаштыру очен килэлэр. "Сезнец хакта эле минем...", "Син дэ экиятмени?", "Тэпи-тэпи" шигырьлэрендэ Казан, "Зэйдэн без!"дэге Зэй топонимнары, "Су буй лары" (Кама, Идел, Зичэ, Зэй), "Тэрэзэдэн тешкэн ут"(Аккош куле), "Кич. Кече Тирэн кул..." (Кече Тирэн 146 кул), "Идел кызына", "Кайтып барам" (Идел) кебек шигырьлэрендэге гидронимнар да шул максаттан файдаланыла. "Вакыт житте", "Татарстаным" кебек шигырьлэрдэ Татарстан, "Казансу чигенгэч" эсэрендэге Казансу, "Ак каеннар кулэгэсендэ"ге Аккош куле топонимнары мерэжэгать объекты булып килэ. Димэк, М.Эгълэмов шигырь пэм поэмаларында кулланылган онимнар эдэби текстныц эчтэлеген конкретлаштыралар, аныц эстетик сыйфатларын камиллэштерэлэр.

Олеге булекчэдэ без М.Эгълэмов шигъриятен сузнец туры мэгънэсенэ нигезлэнгэн сурэтлэу чараларын куллану ягыннан тикшереп киттек. Элбэттэ, шагыйрь ижатында аларга эле байтак мисаллар табып булыр иде. Эмма инде тупланган елеше дэ, М.Эгълэмов иждтында стилистик фигуралардан анафора, эпифора, симплока пэм аеруча рефренныц бик актив булуын ачыкларга мемкинлек бирэ. Алар шигырь пэм поэма текстларында терлечэ кулланып, мэгънэ ачыклау, сейлэмгэ кейлелек, бердэмлек биру ечен хезмэт итэлэр.

Фонетик чаралардан М.Эгълэмовныц яратып кулланган алымы -паронимия. Бу алым автордан утэ игътибарлылык, суз сайлап алуда виртуозлык талэп итэ. Шагыйрь охшаш яцгырашлы сузлэр кулланып шигъри сейлэмен апэцле, образлылык ягыннан тагы да сыйдырышлы итэ.

Ьэр шигъри текстны анализлаганда барлык шигъри эсэрлэрнец дэ безнец алга теге яки бу терле, ритм пэм рифма ягыннан тегэл оешкан образлы микросистема буларак килеп басуын истэ тотарга кирэк [189, 3 ]. Аныц элеге хасиятен билгели торган чаралар бик куп. Шулардан берсе -ритм (вэзен). Ритм дип контраст куренешлэрнец тигез вакыт аралыгында кабатланып, чиратлашып торуын эйтэлэр. Шигырьлэрдэ ритм бик ачык саклана, эстетик мэгънэ ала.

Ритмика поэтиканыц бер елеше, монда шигырьнец ритмо-рифмик тезелеше тикшерелэ. Ритмика шигырь метрикасыннан, ягъни шигырь тезелеше кагыйдэлэренец системасыннан аерылгысыз. Ритм пэр халык поэзиясенэ хае. Шигырьнец нинди ритмик системада килуе телнец фонетик табигатенэ нигезлэнэ.

"Татар шигыре куптэн яши. Ул узенец нигез хасиятлэре белэн гомумэн башка торки - узбэк, азэрбайжан, казах h.6. теллэрдэге шигырьлэр белэн охшаш" [73, 8 ]. Тикшеренучелэр татар шигыренец ритмик тезелеше ике принципка корылганлыгын билгели [73, 8; 94, 6-7]: силлабика пэм гаруз.

Гаруз татар эдэбиятында Урта гасырдан алып XX йезнец беренче чирегенэ кадэр киц кулланышта була. Гарузда ижек саннарыньщ билгеле тэртиптэ килуе генэ тутел, аларныц шигырь буыннарында озын пэм кыска эйтелешле ижеклэрнец аерым тэртиптэ булуы да игътибарга алына. Шуца нисбэтле терле чорларда терки гарузньщ татар эдэбияты ечен уз яки чит булуы турында бэхэслэр куп була [кара, мэсэлэн: 51; 73; 186; 190]. М.Бакиров узенец "Шигърият деньясына сэяхэт" дигэн китабында бу карашларньщ барысын диярлек кузеннэн кичереп чыга [47, 11- 24], узе исэ тубэндэге фикердэ тора: "...терки гаруз - асылда гарэп-фарсы йогынтысы белэн узебездэге жирлекнец бергэ кушылу нэтижэсе ул" [47, 96].

Терки теллэр фонетикасына табигый ярашып торуы бэхэслэр уятмый торган шигырь системасы - силлабика. М.Эгълэмов шигърияте нигезендэ дэ силлабика ята. Шуца бэйле рэвештэ кайбер терминнарга да ацлатма биреп китэргэ кирэк. Элекке татар эдэбият белемендэ "миерагъ" дигэн суз булган, ул "стих" дигэн рус сузенэ туры килгэн. Утызынчы еллар башында аньщ урынына "тезмэ" сузе кертелэ. Тезмэ - шигырьнец бер юлы. Шигырьдэ, гадэттэ, берничэ тезмэ бергэ килеп строфа хасил итэ. Шигырьнец теп ритмик тезелеше строфа эчендэ башлана пэм тегэллэнэ [73, 89 ].

Силлабикада ("бармак шигыре" [94, 6], "санюкек" [73, 192] дип тэ атыйлар) "пэр шигырь юлы билгеле ижек кулэмендэ алына, э ул шигырь юлларын исэ буйдан-буйга шулай ук билгеле сандагы ижеклэр теркеменнэн соц цезуралар утэ..." [94, 6]. Цезураныц урыны, кая туры килуе тыныш билгелэренэ карал йертелми. Куп очракларда паузалар бер терле дэ тыныш билгесе куелмаган жирдэ дэ ясала. Кайчак, киресенчэ, тыныш билгесе булган жирдэ дэ пауза ясалмый [119, 52]. Ике пауза арасындагы ритмик теркемнэр -ике, еч, дурт, сирэк очракларда биш, алты, ждце юкеклэрдэн оеша [73, 89]. Шигырь юлы дурткэ-биш яки бишкэ-биш ижекле булганда, ул тагы да вакланмый, юл ахырындыгы пауза белэн чиклэнэ. Татар поэзиясендэ силлабиканьщ терле улчэмнэре кулланыла: 3-4, 4-5, 5-5, 6-6, 7-7, 8-8, 9-9, 10-10,11-11, 11-12,12-11, 12-12,14-14, 14-15, 15-15, 16-16, 16-17 [119, 51]. Эмма хэзерге шигърияттэ дуртенче иэкектэн сон, килгэн цезуралы сигез дэ ждце пэм дуртенче пэм алтынчы ижеклэрдэн сон, килгэн цезуралы ун да тугыз улчэме иц еш очраганнары. М.Эгълэмов иждтында да нэкъ шулар актив.

Ритм белэн бергэ эдэби эсэрнец эстетик кыйммэтен, нэфислеген арттыруда рифма (кафия) да катнаша. Рифма дип шигырь юлларында сузлэрнец бердэй, охшаш яцгырашын атыйлар. Рифмалар, гадэттэ, шигырь юлларын тэмамлап куялар, эмма тезмэ уртасында яки башында да килергэ мемкиннэр. Строфа эчендэ кайсы юлларныц аваздаш булуына карап, янэшэ (аабб), арадаш (абаб), эйлэнмэ (абба) рифмаларны аералар. М.Эгълэмовньщ купчелек шигырьлэре, хэзерге шагыйрьлэрнец эсэрлэре кебек ук, юл аралаш рифмалашу тэртибенэ корылган. Без рифмалашкан сузлэрне башка шрифт белэн билгелэп барырбыз.

Похожие диссертации на Творчество М. Аглямова : тематика, жанры и поэтика