Электронная библиотека диссертаций и авторефератов России
dslib.net
Библиотека диссертаций
Навигация
Каталог диссертаций России
Англоязычные диссертации
Диссертации бесплатно
Предстоящие защиты
Рецензии на автореферат
Отчисления авторам
Мой кабинет
Заказы: забрать, оплатить
Мой личный счет
Мой профиль
Мой авторский профиль
Подписки на рассылки



расширенный поиск

Поэтическая фигура талмех в узбекской поэзии XX века (Традиции, стиль и мастерство) Эрмухаммедов Абдусамад Норматович

Поэтическая фигура талмех в узбекской поэзии XX века (Традиции, стиль и мастерство)
<
Поэтическая фигура талмех в узбекской поэзии XX века (Традиции, стиль и мастерство) Поэтическая фигура талмех в узбекской поэзии XX века (Традиции, стиль и мастерство) Поэтическая фигура талмех в узбекской поэзии XX века (Традиции, стиль и мастерство) Поэтическая фигура талмех в узбекской поэзии XX века (Традиции, стиль и мастерство) Поэтическая фигура талмех в узбекской поэзии XX века (Традиции, стиль и мастерство) Поэтическая фигура талмех в узбекской поэзии XX века (Традиции, стиль и мастерство) Поэтическая фигура талмех в узбекской поэзии XX века (Традиции, стиль и мастерство) Поэтическая фигура талмех в узбекской поэзии XX века (Традиции, стиль и мастерство) Поэтическая фигура талмех в узбекской поэзии XX века (Традиции, стиль и мастерство)
>

Диссертация - 480 руб., доставка 10 минут, круглосуточно, без выходных и праздников

Автореферат - бесплатно, доставка 10 минут, круглосуточно, без выходных и праздников

Эрмухаммедов Абдусамад Норматович. Поэтическая фигура талмех в узбекской поэзии XX века (Традиции, стиль и мастерство) : Дис. ... канд. филол. наук : 10.01.03 : Худжанд, 2004 137 c. РГБ ОД, 61:04-10/1177

Содержание к диссертации

Тадкикотнинг умумий тавсифи 3

0.1. Мавзунинг долзарблиги 3

0.2. Масаланинг урганилиши 7

0.3. Тадкикотнинг максад ва вазифалари 9

0.4. Тадкикотнинг илмий янгилиги 11

0.5. Тадкикотнинг методологик асоси ва методлари 12

0.6. Тадкикотнинг назарий ва амалий ахамияти 12

0.7. Тадкикотнинг объекти 12

0.8. Ишнинг жорийланиши 13

0.9. Тадкикотнинг хажми ва тузилиши 14

Биринчи боб. Поэтик анъанавийлик ва талмщ санъати... 15

Талмих. таърифи ва таснифи 15

Анъанавийлик ва талмих, шакллари 25

Анъанавийлик ва мумтоз талмих. 44

Иккинчи боб. Поэтик махррат ва талмих. санъати 65

Давр рухи ва янги талмих, 65

Тарих хакикати ва янги талмих. 84

Рухият тахлили ва талмих. 104

Хулоса 125

Библиография 129 

Введение к работе

Шеърият- суз санъатининг гултожи. Инсон-рухий оламининг бадиий тарихи. У-давр ва замонни инсон калб «диалектикаси» оркали бадиий инъикос зтишга крдир суз санъати. У -Х,акик,ат ва Адолат деган мукаддас тушунчаларни хар бир замон мазмун ва фалсафаси, ижтимоий-маънавий к;арашини суз санъати мавкеида туриб химоя кдлувчи бадиий-эстетик туйгу.

Шеърни юксак гоя, янги мавзу, ззгу тилак хамма вак,т хам умрбокийликка дахлдор килавермайди. Бунинг учун умуминсоний гоявий ният ва орзу аъмол гузал ва бадиий шаклда ифодаланиши хам керак. Х,ар кдндай ох арли гоя гузал бадиий шаклдагина узининг латофати ва фасохатига эга балади. Шу боис хам улуг мутафаккир ва хассос шоирлар шеърнинг бадиий либоси-бадиий санъат жихатига асосий дик,к,атни к,аратиб, ижод жараёнида ифода воситаларидан меъёрида фойдаланиш мезони х,ак,ида назарий к,арашларни кайд к,илмасдан узларини тия олмаганлар.

Аллома шоир Абдулла Орипов шеърий сиру асрор, рухий кутаринки фасох.атни «ранг-баранглик х.еч к,ачон эскирмайди. Фак,ат унинг замирида бетакрор мазмун, гоя, гузал ташбих;, сирли рух, булса бас»1 деган фикрда куради. Биз бу фикрни бир муаммонинг ечимини тугри топиш учун атайин келтирдик. Кечаги замонавий шеъриятимизда гоявий-публицистик рух, х.укмронлик к,илиб, унинг «бетакрор мазмуни ва сирли рухи»ни ташкил К.ИЛДИ. Гузал туйгу ва ташбихлар х.ар кандай поэтик гоявий-публицистиканинг соясида крлиб кетаверди. Натижада бадиий-эстетик фасох ат асосидаги назм уРнини шунчаки аётнинг ижтимоийлашган, «гузал ташбих.сиз» шеър тизими эгаллади.

Бугунги шеърият тарихдан янгича илхом ва рух, олмокда. Тарих кдтидаги узлигимиз, маънавий илдизимиз, аслиятимиз, рухий дунёмиз ва кдцриятимизни мозий сабокдари оркали сезги хамда хиссимизга ошно килмокда. Синикдан, салки тортган миллий хиссиётларимизни уйготмокда. Бунга Адолат ва Х,ак,икат деб номланган туйгулар-карвонбоши. Шеърият-ростгуйлик, х,акик,атпарастлик, маънавий бедорлик туйгуларига туйинмокда.

К,искача айтганда, бугунги шеърият инсон калбининг силсилали хис-туйгулари, ранг-баранг зарблари, рухий дунёси, бугунги ва кечаги тарихий кадриятни бадиий ифода кузгусига солиштириб тасвирламокда.

Истиклол шабадалари ва турмуший узгаришларни кенг фазода, юксак инсоний туйгулар асосида тасвирлаш учун утмишга, кечаги бой тарихимизга мурожаат кдпиш шеъриятнинг тасвир воситаларини хдм янгиламокда, аник.роги, янгича тафаккур узига мосу хос ифода воситалари ва бадиий санъатларни танламокда. Натижада унда мумтоз шеърият рухи, халкрна оханг, янги ифода ва тимсоллар силсиласи устуворлашди. Айник,са, бадиий санъатлардан ифода жараёнида фойдаланиш хрким йуналиш олди. Шу боис хам бугунги шеъриятда даврнинг уриб турган «юраги» ва унинг рухи юксак гоя ва теран бадииятда ифодаланмокда. Бунда бошк,а бадиий санъатлар к,атори талми санъати алох.ида мавк,е тутади.

Узбек шеърияти тарихида асрнинг сунгги чорагидагидек талми? ; куп ва хуб к,улланмаган. Сабаби бугунги шеърият узини тарих «фарзанди» (И. Рафуров) деб билиб, мух.им тарихий вок,еа, мифу асотир, машхур тарихий сиймо ва афсонавий кахрамонлар поэтик тимсол ва талмихга манба булиб келиши фаоллашди. Бу биринчидан, иккинчидан, кичик лирик жанр ва байтлардаги тарихий шахслар баъзи илмий тадкикртларда1 тарихий сиймолар образи деб урганилмокдаки, бу илмий хдкикатдан узокдир. Унга муносабат билдириш зарурати бор. Чунки Беруний, Амир Темур, Бобур, Улугбек, Муканна, Темур Малик, Искандар, Рум Кайсари каби ёки тарихий-афсонавий сиймолар кичик лирик жанрда, байт ёки мисрада тилга олинади, аникроги, уларнинг тарихдаги мавкеига ишора кшшнади. Бу деган суз уша тарихий сиймонинг образи дегани эмас. У тулик, образ булиши учун унинг маълум сурат ва сийрати, фаолияти, ички дунёвий оламига чизгилар берилиши зарур. Тарихий сиймоларнинг бу каби чизгилари энг ихчам, энг муъжаз тарзда ишора к,илиш оркали талмихда уз тажассумини топади. Тарихий сиймо мисолида зух,ур топган талмих,ни талмих, деб урганиш икки маънода ютиб чикади: а/ тарихий сиймо номи билан амалга ошган талмих, замиридаги хдётий вокеа хотирга кучади ва унда тикланган бадиий тафаккур тасвир жараёни билан уйгунлашади; б/ талмих, замиридан келиб чик,увчи маъно ва мазмун ифодаланаётган тасвир йуналишига кенглик ва микёслилик бахш этади.

Тарихга сигмасдан турар ужарлар,

Жахрлат босган турт асрни хдтлаб.

Бобурни олувдик энди мулжалга!1 «... Бобурни олувдик энди мулжалга» мисрасидаги Бобур тарихий шахе образи эмас, балки талмихдир. Талмих. бобуршуносликнинг фожиавий бир нук,тасига ишорадир. У тургунлик йиллари утмиш мерос-мумтоз адабиётнинг сарой вакилларига, аник,роги Бобур меросига нисбатан даххиатли гоявий кураш бошланган даврнинг мафкуравий ур-йик,итларига ишора. Бу х,акда к,анчадан-к,анча к,упорувчилик рух.и билан сугорилган мак,олалар ёзилди. билан хаётий мавк,еи мувофик, келмас эмиш. Сиёсий мафкура бобуршуносликка «х.ужум» килди. Маданий учокдардан Бобур номини ва суратларини олиб ташлаш масаласи к;уйилмок;чи булди. Хайрият нохолис ният амалга ошмай сунди. «Бобурни рлувдик энди мулжалга» талмих.и бобуршуносликка зил кетган тарихий бир даврни ифодалашга хизмат килган. Янада аникроги, талмих. илм-фан, маданият ва цадриятимизга сиёсий мафкура нохак, thf кутарган давр рухини ифодалаган. Тахлилдан аёнки, Бобурни унинг образи, деб к,арасак, юкрридаги ишоравий маънолар хотирга кучмаган булар эди. Х,атто китобхон бобуршунослик тарихининг кора бир нуктасини хотирда тиклашга харакат хдм килмасди. Уни талмих. сифатида урганиш узини илмий жихатдан оіуіайди.

Тарихий сиймони талмих, дейишдан кура образ, деб бах олаш тах/іил К.ИЛИЩ баъзи мумтоз шеърият тадк,ик,ига багишланган ишларда х,ам учрайди1. Бундан ташк,ари ишда мумтоз талмих.2 давр рухига мосу хос узгаришга учраб, янги анъана яратиш жараёнига эгами? Х,ар бир давр ва замон узига хос талмихлар тизимини яратадими? Таракдиет такомилида тадрижийлик борми? каби масалалар к,уйилиб , унга жавоб хам берилган. Устувор айтиш мумкинки, мумтоз талмихларнинг мазмун ва мундарижаси замонавий шеъриятда мутлак,о янги сифатларга кучиб, янги талмихлар тизимининг юзага келишига асос булган. Талмих нинг тавсифи ва бадиий талк,ини х.амда балогати янги назмий икдимга эга булдики, бу алохида таджик, к;илишни такрзо к,илади.

Бугунги тавсифча, талмих. тасвирдаги вокелик ва фикрга як,ин, монанд ривоят, тарихий вок,еа, тарихий шахе, нарса ва предметга ишора килиш орк,али тасвир йуналишини бурттиради ёки кучайтиради, кенг кдмровда тасдикдайди ёки инкор этади. Чунки унинг замирида ишоравий мустак,ил вок,еа, х,одиса ва фикр ётади. Унинг вазифаси тасвир жараёнидаги вокеа ва фикрни ичдан нурлантириш, киска ифодада кенг маънони англатиш. Шу маънода талмих, тасвир жараёни ва фикр йуналишига кенг куламлик ва микёслик бахш этишига молик бадиий санъатдир. Шундай к,илиб, талмихдаги анъанавийлик ва замонавийлик, узига хос, мустакил ва бетакрор бадиий санъатлик хусусиятлари х,амда у х,акда турли бах,су мунозарали фикрларни, шунингдек, унинг замонавий узбек шеъриятидаги мавкеи ва урнини белгилаш масалалари номзодлик рисоламизга мавзу кшшб олишимизга боис булди.

0.2. Масаланинг урганилиши. Сир эмаски, замонавий шеъриятимиз ижтимоий-гоявий-эстетик тамойилда урганилгани сабабли хдм уни илми бадеъ нуктаи назаридан талкин килиш иккинчи режага тушиб крлган эди. Ок,ибат, миллий назмиётимизнинг фасох,ати ва сирли назмий санъатлари шеърият багрида уз тадкикртчисини кутиб к,олаверди. Х,атто масалани урганишда бир ёкдамалик, шеър санъатлари мох,иятини камситиш х,олатлари булди. 30-йилларда баъзи шаркрна анъанавии тимсолларга бир томонлама бах,о бериш кучайган эди. 40-50-йилларда баъзи шеър санъатлари ва назмий тимсолларга «сийк,аси чик,к,ан», «анъанавии тургун усул» деб к,араш х,амон яшаб келди. 60-йилларга келиб масалага муносабатда узгариш булиб, унга ута эх,тиёткорлик билан бах,о бериш пайдо булди. Аммо х,али х,ам шарк.она шеър санъатларини Европа адабиётшунослиги поэтикаси атамалари билан номлаш давом этар эди. Чунончи, талмих, санъатини «образ», «поэтик образ», «поэтик деталь» атамалари билан номлаш юкррида зикр этганимиздек, шеър санъатларига бир томонлама карашнинг давоми, деб бах,олаш тугри булади1.

Х,айриятки, 60-йилларнинг урталарига келиб, шеъриятни илми бадеъ нуктаи назардан урганиш изга туша бошлади. Олий у ув юртлари учун яратилган мукаммал дарсликларда1 ва ижодкор махрратига багишланган мак;олаларда айрим бадиий санъатларга алохида эътибор бериш бошланди. Шу йиллардан бошлаб бадиий санъатларни тизим даражада урганишга киришилиб, илмий макрла ва йирик тадк,икртлар юзага келди.2 Тадк,ик,отимиз нишони булган талмих. борасида хам илмий ишларда ва алохида макрлаларда йул-йулакай фикр билдириш хамда кенг режада урганиш жараён олди.

Шарк, илми бадеъ тарихидан маълумки, талмих, урта асргача, урта аср ва ундан кейин хам салмокди илмий тадкикртларда анъанавии урганилган. Ундан кейин XX асрнинг иккинчи ярмида янада сермахсул урганилди.

Академик А.Рустамов «Навоийнинг бадиий майорати» монографиясида талмихнинг ирсоли масал билан туб фаркдши очиб берган булса, Ё.Исхркрв «Талмих» макрласида мазкур санъатга урта аср олимлари томонидан берилган бахрларни синчковлик билан урганиб, улар талмих. тарихи борасида бир нуктадан келиб чикишларини жуда т три уктиради. В.Рахмонов «Шеър санъатлари» илмий рисоласида талмихнинг таърифи, замонавий шеъриятдаги анъаналари хак,ида маълумот беради. Олим талмихнинг янги узбек шеъриятидаги мавк,еи фаровон эканлигини жуда уринли эслатади. С. Жумабоева Абдулла Орипов шеъриятидаги талмихга багишланган макрласида тарих талмих. санъатининг хазинаси, деган тугри хулосага келади. Афокрва Н. «Абдулла Орипов лирикасида бадиий санъатлар» деб номланган номзодлик диссертациясида урни билан шоир талмихини тахлилга тортади.

Адабиётшунос Х,.Мирхайдаров талмих, борасида силсилали макрла ва илмий рисола тартиб бериб, талмихнинг бадиий тафаккурдаги урнини янги к,арашлар билан бойитди. Унинг «Тарих, тафаккур ва образ» макрласи талмш генезиси ва тадрижий тарак.киётига багашланган. Ижодкор бадиий майорати ёки поэтикасига оид монография, илмий рисола ва диссертацияларда ва макрлаларда хдм талмих, санъатига йул-йулакай мурожаат к;илиш фаоллашиб бормокдаки, бу умуман, бадиий санъатларга булган к,изикиш ва уни илми бадеъ нуктаи назаридан таджик; килиш долзарблигидан далолат. Шунингдек кардош халкдар, аникроги тожик ва озарбайжон адабиётшунослигида хам мазкур масала сезиларли даражада урганилди. Тожик адабиётшуноси Т. Зехнийнинг «Санъати сухан» китоби бу борадаги жиддий ишлардан саналади. Адабиётшунос А.Насриддинов илмий тадкикртларида баъзи талмихларнинг зига хос пайдо булиш асоси, манбалари, тарихий негизлари хакида эътиборли илмий к.арашларни илгари суради. Тожик адабиётшунослигида талмих, кенг микёсда урганиш объекти булганлигини алохида к.айд к.илиш керак.

0.3. Тадкикртнинг мак,сад ва вазифалари. Илмий тадкикртдан кузатилган мак.сад талми санъатининг XX аср узбек шеъриятидаги тарак,к.иёт такомил тадрижи, мумтоз талмих. ва унинг янгиланишини миллий тафаккур нук,таи назаридан талкин к,илиш, бадиий назмий мушохададаги узига хослиги, поэтик махорат ва нихрят мазкур масала борасидаги бир тухтамга келинмаган илмий назарий карашларга аниклик киритишдан иборат. Мумтоз талмих» давр рухи билан алокадор янги бадиий гоявий юк ва ранг-баранг услубий йуналишларга эга була борди. Мумтоз шеьриятда талмих билан бопгак, ижодкор услубини аникдаш (Навоийдан ташкари-А.Э.) к,ийинчилиги булса, XX аср шоирларида услубий равия ёрк,ин куринади. Урни келганда шуни ам ук,тириш лозимки, замонавий талмихларнинг худудий доираси мумтоз талмихларга нисбатан них;оят кенг микёс ва жараён олган. Масалан, мумтоз шеъриятда купинча китобхонга тез ва осон етиб борадиган вокеа, тарихий хрдиса, афсона ва афсонавий шахслар талмихлангани маълум. Мумтоз шоирлар уз девонларининг дебочасида, алохдда касидаларида замона х.укмдори таърифи ва тавсифини кутаринки ва юкрри пардада улуглаганлар. Улар шу уриндагина тарихий сиймоларни талмихга к,истириб утганлар. Ёки Х,азрат Навоий сохибкирон Х,усайн Бойкіаро ва унинг муросасиз угиллари уртасидаги вокеаларга, Хадичабегимга нисбатан нозик пардада талмих. кистириб утган.

Замонавий талмихларда жахрн халклари тарихи, фольклори, мумтоз адабиёти, маданияти, шунингдек миллий тарих ва кадриятлар барча узанлари билан урин олмокда. Бу турфа талмихлар замиридаги ишоравий мазмун ва маънони идрок этиш учун китобхон савиясининг баланд булиши х,ам такрзо к,илинади. Китобхонга кумаклашиш мак,садида бу каби талмихларнинг изох.ини бериш уз-узидан так,озо к,илинади. Бу нук,тага хам ишда жиддий эътибор берилган. Юкррида эслатилган муаммолардан ташк,ари замонавий талмихлар табиати, ифода объекти х удудининг кенгайиши, хилма-хил куринишлари, хуллас, мазмун ва шакл жих,атидан туб сифат узгаРишлаРини илмий таджик, к,илиш ишимизнинг асосий максади. Ушбу мак,садга эришиш учун к.уйидаги вазифаларни х.ал этишни лозим топдик: замонавий узбек шеъриятида талмихнинг шаклланиш ва тарак.к;иёт омиллари; мумтоз талмихларнинг шакллари ва анъаналари; мумтоз талмихларнинг миллий тафаккур ва гояга кура янги мундарижа олиши; давр рухидан келиб чик.увчи янги талмихлар табиати; поэтик махррат ва услубий равиядаги мавк.еи; баъзи талмихлар замиридаги ишоравий маъноларни изох лаш; шулар асосида замонавий узбек шеъриятида талмих. санъатининг мавкіеи ва урнини белгилаш.

Тадкикотнинг илмий янгилиги. Талмих, хакдца к,илинган ишлардаги фикрларга таянган хрлда ишимизнинг янгилиги к,уйидагилардан иборат, деб хисоблаймиз. Х,ар бир мавзунинг пухта ва илмий кенгликда хамда изчилликдахал цилиниши, масаланинг назарий жихатдан аник, урганилишига куп жихатдан ботик,. Илмий к,арашларда талмихни «поэтик тафсил» ёки тамомила «поэтик образ» атамаси билан алмаштириб юбориш хрллари мавжудки, бунга назарий аниклик киритишга уриндик. Мумтоз талмих, шаклларидан шох, байтга, достон ва унинг кахрамонларига, мухим тарихий вок,еа ва тарихий сиймолар, табиат нарса-хрдисаларига талмих, боглаш фаоллашган хрлда макрлнинг талмихланиши бадиий тафаккурда сусайгани биринчи марта илмий аникданмокда. Макрл шеърда шакл ва маъноси згаришга учраган ёки кайта ишланган хрлда к,улланиши туфайли талмих, макрлга эхтиёж кам сезилмокда. Ишда мумтоз талмихларнинг давр рухи билан боглик, хрлда янги анъана ва янги куринишларга эга булиши илк маротиба тадк,ик,га тортилди. XX асрга келиб талмих, янги мазмунга эга булганлигини аниклаш ишнинг назарий янгилигини тайин этади. Шунингдек, ишда талмих. санъатининг узига хос янги анъаналари, ифода объектининг давр билан боглик, кенгайиши, унут булиб кетган куринишларининг бадиий фикр истеъмолига кайта кучиши, хусусан, мумтоз ва замонавий талмихлар миллий тафаккур нук,таи назаридан дастлаб тахлил кдаинмокда.

Ишнинг узига хос яна бир янгилиги шиддатли ва долгали XX аср тарихий вок,еалари талмихга кучиш жараёни ва уни бадиий талкин к,илишдир. Талмих. поэтик майорат ва услуб нук,таи назаридан Эркин Вохидов ва Абдулла Орипов шеърияти мисолида урганилди.

К,искаси, замонавий шеъриятда талмих. биринчи марта тизимли равишда миллий мафкура ва гоя асосида кенг мик,ёсда тадкик, объекти этилиб, умумий назарий хулосалар чикарилмокда. Ана шу каби масалалар ишимизнинг янгилиги хдкида х,укм чикаришга имкон беради.

0.5. Тадкикотнинг методологик асос ва методлари. Ишда урта аср Шарк, филолог олимлари, XX аср поэтикашуносларининг rniFop карашлари, шу билан бирга кейинги йилларда яратилган ва ёзилган узбек олимларининг китоблари ва макрлаларидаги миллий мафкурага асосланган замонавий карашларига таянилди. Кузланган максадни амалга оширишда адабиётшунослар Т.Зехний, А.Рустамов, А.Х,ожиахмедов. Ё.Исхркрв, А.Насриддинов, В.Рах.монов, Ж.Камол, С.Жумабоева, Х,.Ах.медов, Х,.Мирх,айдаров, Д.Мирзаева ва Н.Афокрваларнинг ишлари ва макрлалари катта кумак булди. Ишда аналитик ва урни билан киёсий-тарихий урганиш етакчи метод сифатида фойдаланилди.

0.6. Тадкикотнинг назарий ва амалий ахамияти. Талмих, биринчи марта миллий тафаккур тамойилида поэтик майорат, анъанавийлик ва услубият билан бопшк; х,олда уРганилмокЛа« Тадкикотнинг бу каби назарий жихати, умуман, шеър санъатларини бадиий-поэтик, миллий-бадийй йусинда урганиш янги адабиёт назарияси, аникроги, унинг поэтика К.ИСМИНИ ёритишда назарий кумак булиши мумкин. Диссертация материалларидан XX аср узбек шеърияти тарихи, дарслик, к.улланмаларни янги тамойилда ёзишда, университет, институт, академик лицей, касб-х,унар коллежларида махсус курс ва факультатив машгулотлар ук.итилишида фойдаланиш мумкин.

0.7. Тадкикотнинг объекти. Диссертацияга урни билан XX аср шоирларининг асарлари, асосан Х,амза 5 жилдлигининг 1-Н, Чулпон асарларининг 1-11, Рафур Гулом 12 жилдлигининг 1-И-Ш. Эркин Вохидовнинг 4 жилдлигининг 1-Н, Абдулла Орипов 4жилдлигининг 1-І! жилдлари, Шавкат Рах,мон ва Мух,аммад Юсуфларнинг «Сайланма»си асосий объектлик вазифасини утади.

0.8. Ишнинг жорийланиши. Диссертация академик Б.Рафуров номидаги Хужанд Давлат университети узбек адабиёти кафедрасида бажарилиб, мазкур кафедра, шу университет тожик классик адабиёти, узбек тили ва адабиёти услубияти кафедраларининг кенгайтирилган йигалишида мухркама этилган.

Диссертациянинг мазмуни муаллифнинг: Узбекистон ёш адабиётшуносларининг анъанавий илмий конференциялари (1995, 1996, 1997); «Навоий ва форс-тожик адабиёти» (1996); «Навоий ва XXI аср» (2001) мавзусидаги халкдро; академик Бобожон Рафуров номидаги Хужанд Давлат университети профессор-укитувчиларининг анъанавий конференцияларида (1995, 1996,1997, 1999, 2000, 2001, 2002) укилган илмий маърузаларида; -Узбекистон ёш адабиётшуносларининг анъанавий илмий анжумани материаллари тезисларида (1996,1997-«Татаббуъ махррат калити», «Эркин Вохидов шеъриятида талмих,»), илмий макрлалари: « Маърифат сурмаси ёки сурмаи Сулаймон» (Тарихий поэтика масалалари) Хужанд-1997; «Шеъриятимизнинг бугунги йули» (Узбек адабиётшунослигининг долзарб масалалари) Хужанд-1999; «Бошимни «у» учун дорга к,уяман» «Гулистон», 2000, 4-сон; «Анъанавийлик ва талмих, шакллари» (Узбек адабиётшунослигининг долзарб масалалари), Хужанд-2001; «Китобий талмихлар» (Узбек адабиётшунослигининг долзарб масалалари) Хужанд-2001; «Абдулла Орипов шеъриятида Навоий анъаналари» («Мумтоз суз»-«Навоий ва XXI аср» мавзусидаги халкаро илмий анжуман материаллари), Хужанд-2001; «Хамса» ижодкорнинг ёркин сиймоси». Мулокрт 2002, 3-сон, «Эркин Вохидовнинг талмих, к,уллаш майорати»// Тил ва адабиёт таълими. Т., 2002, 3-сон каби тадкикртларида уз ифодасини топган.

Киришда одатдагидек, мавзунинг долзарблиги, урганилиш даражаси, максад ва вазифаси, янгилиги, илмий-назарий ва амалий ахамияти, объекты, методологияси ва методи, нихрят жорииланиши, тузилиши хакдца фикр боради.

«Поэтик анъанавиилик ва талмих. санъати» деб номланган биринчи боб «Талмих, таърифи ва таснифи», «Анъанавиилик ва талмих; шакллари», «Анъанавиилик ва мумтоз талмих.» каби фасллардан иборат булиб, уларда анъанавиилик, талмих, шакллари, мумтоз талмихлар миллий мафкура нук,таи назаридан тахлил цилинган ва муайян назарий хулосалар чикарилган.

Иккинчи боб «Поэтик махррат ва талмих. санъати» деб номланиб, «Давр рухи ва янги талмих.», «Тарих хакикати ва талмих.», «Рухий тахлил ва талмих.» каби фасллардан иборат булиб, уларда давр мазмун ва мундарижаси билан боглик. хрлда янги талмих іарнинг пайдо булиши ва уларнинг мумтозийлик, миллийлик, тарихийлик хусусиятлари хамда рух;ий тахлилда му им бадиий юк бажариши тах/іил к,илинган. Биринчи боб

Поэтик анъанавийлик ва талмих. санъати 1.1 .Талмих, таърифи ва таснифи

Шарк; бадиий саноий илмида Атоуллох. Махмуд Х усайинийнинг «Бадойеъ ус-саноеъ» китоби талмихнинг таъриф ва таснифи, бошкд шеър санъатлари билан муносабатлари борасида ягона илмий мезон бериш жихатидан алохдца ахамият касб этади.

Атоуллох. Х,усайиний илмий мукаммал асарининг узбек ва тожик тилига нашр к.илингунча адабиётшунос Турак,ул Зехнийнинг «Санъати сухан» асари асосий манба эди. Якин йилларгача талмихнинг таърифи «Санъати сухан» китобига асосланиб келинди. Бу таъриф бошка илмий асарларга хам кучган. Аввало шуни айтиш жоизки, китобдаги талмих. таърифи Шарк. шеършунослари тавсифига уйгундир. Шеър санъатларининг замонавий шеъриятдаги урни, к,улланиш доираси шоир майорати билан боглик, тахлил кшшнган. Ундаги таъриф шундай:

«Агар талмихни ислох. билан «тамлих» шаклига келтирсак, маъноси туз солишга келадики, бу хам тугридир. Чунончи бадиий адабиётда тарихий вокеалар, ривоят, кисса, афсоналар ва хрказоларга ишора килишга талмих санъати дейилади» Узбек шеършунослигида бадиий санъатлар борасидаги дастлабки тадкикрт Вахрб Рахмоновнинг «Шеър санъатлари» китобида хам Т.Зехнийнинг юкррида талмихга берган таърифи айнан келтирилади. Хрлбуки Атоуллох, Х,усайинийнинг китобида эса Т.Зехний таърифига ухшамаган янгича таъриф берилади, аникроги унинг инкори: «Аллома-йи Тафтазоний дептурким, бу санъат талмихдур, Л М дин бурун келур. Аммо тамлих, (М Л дан бурун) бир нимани келтирмакдурким, анда малохату зарофат булгай. Муни мазкур санъат, деб англамок. махз (факат) хатодур ва бу хатонинг манбаи алломайи Шерозийдурким, хар иккисини бир деб билипдур ва андин сунг бу хато такрорланиптур, андокким, баъзилар муни бир мазхаб (йул) кдииб олиптурлар»1. Х,олбуки талмих, тамлих, эмаслигини Атоуллох. Х,усайиний ишонарли далиллар билан рад этади ва бу иштибох, к,айси муаллифдан бошланганини х.ам келтиради. Талмихнинг аник, таърифига келсак , бирор манбада мукаммал ва ягона тавсиф назарга ташланмайди.

Атоуллох. Х,усайиний уз китобида машх.ур шаркніунос Шамс К,айс Розийнинг талмихга берган изохини келтиради. Унда баён учун келтирилган эслатма, яъни талмих. туфайли зикрдаги баён «маъноси очилгуси» дейиладики, бу талмих,нинг асосий моихиятини тавсифлайди.К,айс Розий илк марта талмихга махсус санъат сифатида шундай таъриф берган: «Шоир озгина суз билан к п маънони ифодаласа, ана шунга талмих. дейилади»2. Атоуллох, Х,усайиний эса: «Талмих, лугатта бир нимага назар солмокдур ва бу санъатга шеър ва андин узга нималарга ишорат этилгани учун ани талмих, деб атаптурлар,» дейди

Муаллиф яна бир уринда талмих.га изох. беришга уринган: «талмих, каломда машх.ур к,исса ё машх.ур нодир шеър ёки машх.ур макрлга ишорат этмактин иборатдур»3. К,айс Розийда талмих.нинг мазмунга кура мох.ияти изохланса, Атоуллох, Х,усайинийда лугавий маьно ёйиб берилган, холос. Турак,ул Зех.нийда талмихга тортиладиган нарса- предмет саноги янада аниклаштирилган. «Чунончи, бадиий адабиётда тарихий вок,еалар, ривоят, к,исса, афсоналар ва хоказоларга ишора к,илишга талмих. санъати дейилади». Адабиётшуноснинг изох.и Атоуллох. Х,усайинийга нисбатан кенг, аммо унда К,айс Розий к,араш ва аникламасидек талмихдан асл муддао нималиги эслатилмаган.

Узбек адабиётшунослигида шеър санъатларининг билимдонларидан бири Алибек Рустамов талмихга шундай аникдама беради:

«Бадиий асарда бирор машхур вокеа, кисса, шеър ёки макрлнинг узини зикр этмасдан унга ишора килиб кетиш хам санъат хисобланади»1.

Макрл талмих ирсосул масал санъатининг предметидир. К,ай холатда талмих, кайси холатда ирсосул- масал булиши ноаник; эди. Мазкур изох, масалага жуда уринли аниклик киритади. Яъни, макрлнинг узи айнан келтирилмасдан, унга ишора килинса, талмих, хисобланади. Киши айбин юзига килма изхор, Тааммул айла уз айбингга зинхор2.

Назаримизда Алибек Рустамов Атоуллох. Х усайинийнинг талмих. борасидаги кдрашига асосланган куринади. Атоуллох, Х,усайиний «Изох ва «Тибён» сох.иби мак.олга ишора килмок,ни талмих,га киритмаптурлар», деб ёзади3. Вок,еан, талмих,га манба булувчи вокеа-хрдиса ва нарса-предмет айнан келтирилмайди, аксинча унга ишора килинади. Бу-талмих,нинг бош аломати. Талми борасида к,алам тебратган хар бир адабиётшунос унинг таърифига кизик.кан. Уни янада тулдириш ва мукаммаллаштиришга сайъю харакат к,илган. Жумладан, поэтикшунос Ё.Исхокрв х»ам талми га багишланган мак.оласида шундай шар беради: «Демак, талми шоирга бир ишора билан чук,ур маънони ифодалаш имконини берувчи санъатдир. У истиора, ташбих каби санъатлардан фаркли уларок, ижодкорга тарихий ёки афсонавий вокеалар, машхур асарлар ва кахрамонлар образига ишора килиш ва шу йул билан уз фикрини муъжаз холда кучайтириш учун имконият тугдиради.» 4Адабиётшуноснинг тавсифи К,айс Розий, Атоуллох

Х,усайиний ва Турак,ул Зехнийнинг таърифидан келиб чикади ва уларни умумлаштиради. Бизнингча, талмихга тортилган вокеа-х,одиса маънони кучайтириш билан бирга уни кичрайтириш, озсиндириш каби хусусиятлари ва шеър, байт, макрл хамда конкрет тарихий шахслар хамда инсон хаёти билан боглик. мухим вокеа-хрдисаларга ишора хам талмих. саналиши изохдан тушиб крлмаслиги керак.

Адабиётшунос Вахрб Рахмонов талмихга берган изох,ида юкрридаги фикрларни кенгайтириш ва умумлаштиришга харакат килган.

«Шоир уз фикрий йуналиши давомида тасвирланаётган объект, вокелик, образ хрлатини янада ёркинрок, ифодалашга эришиш учун дунё классик адабиёти, жахрн тарихи ва халк, огзаки ижодида булган хрдисалар ёки к.ах.рамонларни йул-йулакай эслатиб утади- Талмих. санъатини к,уллашдан мак.сад: шу вокеа ёки туйгунинг конкрет шароитдаги ах.волини к,адимги ёки як.ин утмишдаги маълум ва машх.ур х.одисалар фони ёнига кучириб, уз фикрини хам аникрок., х.ам тулик,рок,, х,ам муболагалирок, тарзда гавдалантиришдан иборат». Изох, умумлашма характери билан фаркланиб туради. Миф, асотир, ривоят, макрллар-халк, огзаки ижоди; мумтоз байту шеър, машх.ур асар ва уларнинг кахрамонлари-дунё классик адабиёти; тарих, тарихий вокеа, тарихий шахс-жахрн тарихи, деб умумлаштирилган. Ана шу умумлаштириш ва аниклик ёнига, талмих. кумагида муаллиф уз идеалини тасдйклаш билан бирга инкор килиши хам эслатилса, изох, янада конкертликка эришган булар эди.

Юк.орида талмих,га берилган таъриф ва изохларни якунлаб, шундай хулосага келиш мумкин. Талмих.нинг истилохий ва унга асос булган вок,еа-х.одисалар шарх.и билан соф санъатлик таърифини фарклаш лозим.

Бизнингча, талмих.нинг соф санъатлик мох,ияти К,айс Розий, ифода услубияти Атоуллох, Х,усайиний таърифида мухтасар ва аник; берилган. Агар хдр .икки таъриф бирга к.ушилса талмих,нинг к.уйидагича энг муккамал ва мужаз таърифи келиб чикдди: тасвир жараёнида ишора кшшш оркали оз суз билан кенг маънони ифодалаш санъатига талмих, дейилади. К,айс Розий ва Атоуллох, Х сайинийдан бошка поэтикшунослар талмих,га асос булган нарса-предметлар изох,ини тавсифлашга аксар х,ол эътибор берганлар. Аён буладики, талмих,нинг соф шеър санъати сифатида таърифи билан унинг воке булиш асослари изох,ини аралаштирмаслик керак. Унинг соф санъатлик таърифи узгармасдир, бирок, зух,ур топиш манбалари давр утиши билан узгариб, кенгайиб бораверади.

Адабиётшунос Содир Эркинов «Фархдд ва Ширин» достони киёсига багишланган монографиясида талмихнинг узига хос янги хусусияти aHHK,poFH, унинг х,али тилга олинмаган бадиий вазифасини шарх іайди.

«Фарх,од ва Ширин»да персонажларнинг муайян х,олатларини тасвирлашда талмих, санъатига мурожаат килинади ва бу билан хдм характернинг бирор киррасини таъкидлашга, у»;увчига олдиндан таниш булган образларни эслатиш билан суз бораётган ках,рамон дунёсини очишга мойиллик кучли сезилади1. Дарх.ак.ик.ат, талмих, тасвир жараёнига к,ушимча маъно бериш билан бирга асар к,ах,рамони рух,ий оламини очишга хдм хизмат к,илади. Албатта, бу эпик режадаги шеър ва асарларда.

Талмих,га берилган изох иарда бир мухталиф караш мавжудки, унга аниклик киритиш уз-узидан так,озо к,илинади. Талмих,га жалб килинадиган жах,он адабиёти ва халк. огзаки ижоди намуналари,дунё тарихи вок.еалари, машх,ур ва афсонавий к,ах,рамонлари, табиат муъжизотлари олдиндан китобхонга таниш булиши шарт. Бу к,арашга адабиётшунослар С. Эркинов ва В.Рах,монов купрок. мойиллик билдирадилар, уларнинг к.арашларида жон бор. Уни инкор КИЛМОК.ЧИ эмасмиз. Аммо ижодкорга фак,ат китобхонга маълум вокеа-хрдиса ва предметларнигина талмих,га жалб киласан, деган курсатма бериб булмайдику. Тугри,санъаткор баён тарзи, ках,рамон рух,ий оламини кенг камровда тасвирлаш мак,садида талмих,боп вок,еа-хрдисага мурожаат к.илади. Бирок,, муаллиф шу тасвир нуктасини талмих, билан зийнатлай, деган акддага бормайди. Ижодда аник, математик хисоб-китоб йук,. Аксинча унда аник, хдёт манзараси ва инсон сажияси тарихи биринчи режада туради. Бунинг учун мазмуннинг бадиий ифодасига оид тасвир воситаларига эркин мурожаат кшшнади. Такрор айтамизки, фикр ва ижод жараёнида муайян шеър санъатини куллаш хамма вакт ижодкор учун максад эмас. Балки суз сехрининг баланд пардасида хаёт х;ак;ик,атини тасвирлаш бош муддаодир.

Талмих.нинг китобхонга олдиндан таниш булиши масаласига к,айтадиган булсак, у китобхонга олдиндан маълум ва машх.ур вок,еалар асносида яратилади, дейиш,энг аввало, ижодкорни бу борада чеклаб к.уйиш демакдир. Биргина Навоий талмихлари доирасига назар ташлар эканмиз, ундан кадимий юнон фан-маданиятидан «Авесто», шумерлар тарихидан «Инжил»гача, халк, урф-одатидан «К,уръони карим» оят ва мукаддас тушунчаларигача,Александр Македонскийдан Юлий Цезаргача, к;адимий х инд, хитой, форс, араб, тарихи, маданияти ва адабиётининг дурдрналари урин олганининг гувох,и буламиз.

Х,ожа Х,офиз к.аламига мансуб «турки Самаркандий», Навоийга оид «Билкиси замон» каби талмих»лар к.айси китобхонга кай йусинда маълум эди. Бизнингча, купчиликка маълум эмас эди. Унда фикр пардасида яширинган тушунчани аникдаш такрзо к.илинади. Мазкур тушунчани англаш учун тарихий шароит, мухдг вок,еалари, тарихий шахслар х,аёт ва турмуши билан кенг ошно булиш, бир катор тарихий, илмий китобларни вараклашга тугри келади. «Турки Самарк,андий» талмихида буюк сох.ибк,ирон Амир Темур, «Билкиси замон» талмих,ида эса Хусайн

Бойкаронинг закки завжаси Хадичабегим назарда тутилгани узок; кузатишларнинг уларок. натижаси булиб чикди.

Адабиётшунослар С. Эркинов ва В. Рахмоновларнинг юкррида зикр этилган фикрлари анъанавий мумтоз талмихларга нисбатан бироз узини оклар. Мумтоз талмихлар хам барча китобхонларга беш к,улдай аник,, деган кафолатни хеч ким беролмайди. Китобхоннинг хам китобхони бор. Талмих, аслида китобхон фикрини уйготувчи ва чархловчи шеър санъатларидан бири саналади. У хамма вакт китобхонга аник;, таниш булавермаслиги мумкин. Бу хакда В. Рахмоновнинг узи эътимодли фикрни айтиб к,уйган.

«У ёки бу талмихни англаб етмаслик, эслатилган мифологик, теологик, адабий ва тарихий вокеа-ходиса ёки шахсларга дойр материаллардан гофиллик натижасида содир булади. Кишининг билим запаси канчалик куп булса, у адабиётдан шунчалик теран маънавий -эстетик завк, туяди». Шундай талмихлар мавжудки, тарихий ва мукаддас китоблар, мумтоз достону устувор изохли лугатларни титмасдан туриб, унинг замиридаги ишорани аниклаш амри махрл. Масалан, Исо игнаси, Марям ипи (риштаси), Намруд оташи, тахти Бшщис, сабох хуцхуди, Тур tofh, Яди байзо, меърож ва Исрофил найи кабиО талмихларни «Инжил», «К,уръони карим», «К,исса ул - анбиё», «К,исаси Рабгузий»сиз шархлаш имконсиздир. Иброх.им ва Юсуф куйлаги, Юсуф чох,и, Юсуф бахрси, Юсуф к,адах.и «Библия», «К ръони карим» ва «Юсуф к,исаси»сиз англашилмайди.

Турк олими Судийнинг ук;тиришича, пири мо (пиримиз) талмихини шархлаш учун Фаридиддин Атторнинг «Мантщут тайр», Алишер Навоийнинг «Лисонут тайр» достони вок,еалари билан таниш булмасдан туриб, уни тушуниш ва англаш мумкин эмас. Худди шунингдек, Шарк, назмиётининг баъзи талмихларини Жалолиддин Румийнинг «Маснавий»исиз шархлаш ва магзини чак,иш гайриимкондир.

Талмих. узининг тарак,киёт жараёнида хам мазмун, хам шакл узгаришга учраб туради. Хусусан, шаклий узгариш унда фаолрокдир. Талмих, булмишнинг узи эслатилмасдан, унинг белги, сифат ва хусусиятлари хотирага келтирилади. Х,атто ана шу сифат, белги талмих. урнида ишлатилади. Кухкан Фархрд эмас, кухкан; жунун К,айс эмас, жунун; Х,усни Юсуф эмас, х.усн шохи ёки мохи Канъон; Як,уби Канъон эмас, пири Канъон кабилар. Яъни талмих. истиоравий характер олиб боради.

Навоийнинг куйидаги байтидаги «кунглак аро бир торман» истиоравий талмихи ана шу йусинда пайдо булган. Яъни талмих. булиб келувчи предметнинг энг кичик жузви эсга олинмокда, холос. Кунглагингдинким топар жон дам - бадам,

Юсуф иси, Эй азизим, мен хам ул кунглак аро бир торман.

Биринчи мисра Юсуф куйлагидан отаси Яък,уб унинг буйини димогига туюши ва кузига нур ато булиш х.олатини хотирга келтиради. Антикд куйлак, ундан Юсуфнинг х.иди уфуриб туради, ота жони ором олади.

Иккинчи мисрада эса ижодий ва охррий назмий тимсол содир булган. Бечора ошик. куйлакнинг бир тори булиш билан кандай орзу аъмолига эришмокчи? Изтиробдаги ошик, севгилиси кийган куйлакнинг «бир ториман» дейишдан мак.сад Юсуф куйлагидан унинг буйи отаси димогига урилиб тургандек «сенга куйлак туфайли буйим «уфуриб турсин», демокчи лирик к.ах.рамон. Унинг буйи ёр димогига урилиб туришининг узи аъло маслак ва висол.

Талмих. баъзан лугз - чистонга ухша6" кетади. Аммо лугзда яширинган нарса - хрдиса ва фикрнинг белги хусусиятлари аник, саналади.

Талмихда эса бу шарт эмас. Унда худди лугзда булганидек нарса - предмет пинхрн тутилмайди. Аксинча талмихда ишора к,илинган вокеа - хрдиса, нарса - предмет китобхоннинг топкирлиги, билим доирасининг к,уввати билан тасаввур цилинади. Х,осил булган тасаввур тасвир жараёни билан к.ушилади. Натижада тасвирдаги тушунча ва фикр кенг микёс олади. Муаллиф назарида тутган тилак янада кенг ва аник, мазмунга эга булади.

Бобурнинг к,уйидаги рубоийсидаги талмихни аник, топмасангиз унинг мазмуни шоир назарда тутганидек ечилмайди, аксинча жумбок, булиб крлаверади:

Гар Рухдам этса эрди охангни нагам, Мажлиста не х.узн крлур эрдию не FaM, То боргали Рухдам, боринг мажлисдин, Мажлис элита не рух. крлдию не дам. «Шох. ва шоир Захириддин Мухаммад Бобур» китобидаги мазкур рубоийда - Рухдам - рух, дам, яъни «агар рух. мусика чалса эди...» шаклида берилган. Мантик. тамомила бузилган. Рухнинг куй чалиши мумкин булмаган ходиса.

Юк.орида айтганимиздек «Рухдам» сузини Бобур асарлари, аникроги «Бобурнома»дан изласак, у кишининг номи булиб чикади. «Номози пешин сайрга бошланиб, кемага кириб, арак, ичилди. Ахли мажлис. Хожа дуст, Хованд, Дустбек, Мирим, Мирзо Кули, Мухаммадий, Ах.мадий, Юнус Али, Мухаммад Али, Жангжанг, Гадоий тагойи, Мир Хурд асос: ахди нагма (мусик,ачилар) Рухдам, Бобожон, К,осим, Юсуф Али, Тенгрик.ули, Рамазон». Энди рубоий маъносини тугри изохдаш имкони тугалди, чунки «рухдам» сузи бош харф билан ёзилиб, кишининг номини англатар экан. Мазмуни шундай булади:

Похожие диссертации на Поэтическая фигура талмех в узбекской поэзии XX века (Традиции, стиль и мастерство)