Электронная библиотека диссертаций и авторефератов России
dslib.net
Библиотека диссертаций
Навигация
Каталог диссертаций России
Англоязычные диссертации
Диссертации бесплатно
Предстоящие защиты
Рецензии на автореферат
Отчисления авторам
Мой кабинет
Заказы: забрать, оплатить
Мой личный счет
Мой профиль
Мой авторский профиль
Подписки на рассылки



расширенный поиск

Лирика Цырендулмы Дондогой : Этнопоэтические традиции Дамдинова, Елена Юролтовна

Лирика Цырендулмы Дондогой : Этнопоэтические традиции
<
Лирика Цырендулмы Дондогой : Этнопоэтические традиции Лирика Цырендулмы Дондогой : Этнопоэтические традиции Лирика Цырендулмы Дондогой : Этнопоэтические традиции Лирика Цырендулмы Дондогой : Этнопоэтические традиции Лирика Цырендулмы Дондогой : Этнопоэтические традиции Лирика Цырендулмы Дондогой : Этнопоэтические традиции Лирика Цырендулмы Дондогой : Этнопоэтические традиции Лирика Цырендулмы Дондогой : Этнопоэтические традиции Лирика Цырендулмы Дондогой : Этнопоэтические традиции
>

Диссертация - 480 руб., доставка 10 минут, круглосуточно, без выходных и праздников

Автореферат - бесплатно, доставка 10 минут, круглосуточно, без выходных и праздников

Дамдинова, Елена Юролтовна Лирика Цырендулмы Дондогой : Этнопоэтические традиции : диссертация ... кандидата филологических наук : 10.01.02 Улан-Удэ, 2006

Содержание к диссертации

ОРШОЛ 3

I БУЛЭГ. Ц.ДОНДОГОЙН ЛИРИКЭДЭ АРАДАЙ ШУЛЭГЛЭМЭЛ

МАЯГАЙ БОЛОН ШАЖАНАЙ - ГУН УХААНАЙ ЭХИ УНДЭ ЬЭН 17

1Л.ЦДОІЩ()ІХЖН^АППАЙХАІІАЙОІ>ІНОІІБУ1>И;іДУЛЮДЗАМАІГЗОХІк^ІС)Й ЗЛІІШАЛІІУУДАЙІІУЛееЛЗЛІЗ 17

1.2. ШЛЖАІІАЙ-ГУІІУХААІІЛЙ YJ3JI- ОРШОІІД )ЛХЭЙУРА11ПАЙХАІІАЙ'1AJIAAP ШУДАЛАЛГЫПЭРХЭРГГСЭСЗЛ 51

II БУЛЭГ. ЭХЭНЭРЭЙ УРАН ЬАЙХАНАЙ ДУРЭ УНДЭ ЬЭН МЭДЭРЭЛ ДАМЖУУЛГЫН ЗУЙЛ 69

2.1. Ц.ДОІІДОГОЙІІИІІАГ ДУРАІІАЙ ЛИРИІС)ДЭБУРЯАД:)ХЭГ1ЭРЭЙ АІІА1 'И ЗАІ1 69

2.2. «Эхэ-Ухибууп» гэпэп уіщж-лісоШюй гол гюдомжо 83

ТОБШОЛОЛ 125

ХЭРЭГЛЭГДЭЬЭНЗОХЕОЛНУУД 130

УНДЭ ЬЭН ЭХЭ ЗОХКОЛНУУД 144 

Введение к работе

Уран зохеолой иэгэ тулэб болохо лирикэ апха carhaa эхилжэ олопой апхарал татадаг байііан. Урдань уянгата шулэгууд ямар пэгэ хугжэмтэ ипструмептын абяап доро аялгалап хэлэгдэдэг байЬаи гэжэ мэдээжэ. Ябан onion уран угэ аялгалап дамжуулагдахаяа болижо, ургэп мэдэсэтэй болоо. Муиоо сагта «лирикэ» гэпэп угэ схэ ургэп удхатайгаар ойлгогдодог. Тэрээндэ сэдьхэлэй байдал дамжуулаи бэшэгдэЬэп шулэглэмэлшьс, бэшэмэлшьс зохсолнуудыс абаашадаг. Тиигэбэпп с схэпхидээ лирикэ гэхэдээ бэшэмэл уран зохсол бэшэ, харип шулэглэмэл уран зохсол тухай хэлэдэг гээшэ. XIX зууи жэлэй эхиидэ лирикые опсо сослой Ііалбари, тулэб болгохо тухай элитэ уран зохсолой туухэ шэнжэлэгшэ Д.Н. Овсяпико-Куликовский «Лирика как особый нид искусства» гэпэп статья соогоо иигэжэ бэшэпэп байпа: «Лирика, как творчество по существу ритмика-эмоциональное, образует особый вид творчества, а не разновидность и не форму какого-либо другого. Она психологически и принципиально отлична от творчества философского и научного, но и от художественного» [96, Н.225]. Тиигэжэ Овсянико-Куликовский лирикып онсо шэижэ болохо ритмикэ болоп тэрэпэй сэдьхэлэй байдалтай холбоотой байіїьтсиь тэмдэглэпэ. Эиэ бодол ургэлжэлуулэн эрдэмтэн Г.В. Степанов лирикэ тухай иигэжэ бэшэпэп байиа: «Из трех основных родов литературы - лирика, эпос, драма -лирика за много веков своего существования стала наилучшей формой выражения внутреннего состояния художника» [124, Н.169]. Дээрэ хэлэгдэпэп эрдэмтэдэй баримтаиуудые муиоо уеыи уран зохсол шэнжэлэгшэдэй иэгэи М.А. Палкий хугжуулпэп байпа: «Принципиалыло важным для понимания сущности лирики является вопрос о ее соотношении со стихотворопой формой и - шире - вообще со «звучанием». Лирическая поэзия гораздо сильнее ориентирована па слуховое восприятие, чем эпическая проза. Даже читая «глазами», мы слышим внутренним слухом куда отчетливее, чем «голос» прозы. Вот почему в поэзии, особенно лирической, само звучание речи, мелодия стиха приобретают значение фактора, порождающего художественное содержание... Особое значение лирики заключается в ее способности доходить до самых тайных глубин душевного мира человека и оставлять в нем неизгладимый след» [99, Н.7-11].

Ород уран зохеол шэижэлэлгэдэ лирикыс шулэглэлэй теоритой шита холбоотойгоор шэнжэлпэн худэлмэрипууд имагтал 60-70-аад онуудаар улам эршэтэйгээр хугжэЬэи байна гэжэ эрдэмтэд тоолодог. Тэдэнэйпь захатануудыс тоолобол: В.И. Кожииовой «Как пишут стихи» (1970), Л.Я. Гипзбургыи «О лирике» (1964, 1974, 1997), Т.И. Сильманай «Заметки о лирике» (1977), Л.И. Тимофссвай Слово в стихе» (1982), М.А. Палкинай «Лирика как искусство стихотворного слова» (1986), В.Д. Сквозниковай «Реализм лирической поэзии» (1975) ба «Русская лирика: развитие реализма» (2002) г.м. болопо.

Бухы ород арадай уран зохеолой хугжэлтып ябаса соо бага япатапай уран зохеол, имагтал поэзи, тусхай Ьуури эзэлпэ. Эпдэ буряад арадай уран зохеол хари бэшэ. Юундэб гэхэдэ, буряад поэзидэ зорюулагдаїїан, тэрээпдэ хамаатай ажалиууд яЬала бии. Нэрлэбэл: A.M. Хамгашаловай «Опыт исследования бурят-монгольского

стихосложения» (1940), Г.О. Тудеповэй «Бурятское стихосложение» (1958), И.А. Кимэй «О рифме бурятской поэзии» (1961), «Бурятская советская поэзия» (1968) г.м. ажалиууд болопо. Монгол шулэг шэнжэлэгшэ эрдэмтэн Л.Г. Герасимович буряад шулэг шэпжэлэпиэдэй ажалпуудыс Ііайшаап тэмдэглэн, иигэжэ бэшэЬэн: «Гораздо основательнее, чем монгольская, исследована метрика бурятского стиха... Особенно доказательны и справедливы, как нам представляется критика авторов работы концепции топического характера бурятской метрики и теории «слова-стопы». Г.О. Тудепов видит главную ошибку A.M. Хаміашалова в том, что тот принял на веру неточную установку лингвистов о существовании в бурятском языке силового (динамического, или «экспираторного) ударения па первом слоге слова» [34, Н.11-12].

Пуулэй жэлнуудтэ буряад уран шулэгэй хугжэхы зам харуулгшп, тэрэпэй поэгикэ шэнжэлЬэн гупзэгы удхатай эрдэмэй худэлмэрипууд гараа гэжэ тэмдэглэе. Эндэ М.М. Хамгушкесвагай «Бурятская поэзия» (1998), Е.Е. Балдапмаксаровагай «Бурятская поэзия: традиции и новаторство» (1999), «Бурятская поэзия XX века: истоки, поэтика жанров» (2002), Т.М. Дугаржаповагай «Поэтика бурятского стиха» (2002) гэпэп ажалнууд болопо. Мупоо уедэ уран зохеолой хугжэлтэ шэпэ эрилтэпуудээр шудалаи узэхэ гээшэ шухала асуудалпуудай пэгэн болопхой. Эиээи тухай Е.Е. Балданмаксарова иигэжэ бэшэиэ: «... Литературная наука Бурятии па современном этапе стоит перед очевидной необходимостью интенсивного изучения сложного комплекса проблем истоков поэзии монгольских народов, генезиса и развития жанровой системы и внутренних закономерностей развития бурятской поэзии. Их выявление и представляет собой одну из интересных и важных проблем литературоведческого исследования...» [8, 11.29]. Тэрэнэй хажуугаар пуулэй усыи буряад уран зохеол шэпжэлэлгын ушоо нэгэ оисо шапар гэхэдэ, мупооиэй эрдэмтэд уран зохеолшын зохеохы зам амяарынь абажа шэпжэлдэг ехэ Иайн заишалтай боложо байиа гэжэ тэмдэглэлтэй. Юупдэб гэхэдэ, суута ород эрдэмтэп М.Б. Храпчепкып хэлэпээр: «Привнося в литературу «свое», талантливый писатель увеличивает общее достояние, духовные ценности, принадлежащие пароду» гэжэ Иапагдана [155, Н.61]. ТиимэЬээ зохеолшын иамтар, зохеолиуудайпь уран Иайхаиай, маяг хэлбэриип оисо шэпжэ, поэгикэ апторай хараа бодолтой дун хамта шэнжэлхэ ехэ шухала. Эпээп тухай буряад шулэг шэпжэлэгшэ Т.М. Дугаржапова «Поэтика бурятского стиха» гэжэ мопографи соогоо уран шулэгэй поэгикып гол асуудалнуудай мэдэсэ тодорхойлуулан иигэжэ бэшэпэ: «Возросший интерес к проблемам поэтики и стиля не является случайным. Развитие литературного процесса и эволюция поэтических жанров находят свое отражение в стиле. Только писатель, обладающий зрелым стилем, может убедительно показать изменения не только в обществе в целом, по и в духовном мире отдельного человека. Исследование поэтики и стиля раскрывает творческие возможности художника слова. С этой точки зрения стилевые поиски в бурятской поэзии, особенно новые тенденции, сложившиеся в начале 50-60-х гг., дают богатый материал для определенных размышлений и выводов по становлению поэтики и стиля непосредственно па национальной литературной почве» [48, II.3].

Хамта дээрэ буряад уран зохёол шэижэлэгшэд В.Ц. Найдаков, Е.В. Баранникова, Г.О. Тудепов, Ц-А.Н. Дугарпимаев, А.Б. Соктосв, С.Ж. Балдаиов, СИ. Гармаева, В. Б. Махатов, Э.А. Бальбуров, С. С. Имихелова, Э.А. Уланов, М.М. Хамгушкеева, Е.Е. Балдапмаксарова, С.Г. Осорова, М.К. Шобоева, Л.С. Дамиилова, В.Д. Жанов, Д.Ч. Дымбрылова болон бусад туе тустаа буряад уран зохёолпюд тухай, хэЬэп ажал, зохёохы замысиь хэЬэг хэЬэгээр харуулИап байдаг. Тэрэнэй хажуугаар манай буряад зохёол шэижэлэлгын туухэдэ гаиса зохёолпюиой творческо замда ту, ал и тэрэнэй поэтикэ шэпжэлЬэп ажалиууд Ьуулэй уедэ Ііаял бии боложо захалаа гэжэ дээрэ хэлэЬэн байиабди. Тиигэбэшье, ехэ хомор гэжэ ажаглая. Опсолои дурдабал: Ц-А. Дугарнимаевай «Жамсо Тумупов. Критико-биографичеекий очерк» (1960), А.Б. Соктоенай «Х.Намсараев. Путь к эпосу социалистического реализма» (1971), Т.М. Дугаржаповагай «Язк поэтических произведений Д.Дашинимаева» (1993), «Поэтика Допдока Улзытусва» (2001), Л.С. Дампиловагаи «Символика кочевого иросграисгва в поэзии Б.Дугарова» (2005) гэппэдэй шэпжэлэлгэпууд болоод дуурэнэ. Эдэ худэлмэрииууд тухай тобпюхоор тогтоходо иимэ.

А. Б. Соктоев буряад сове г уран зохёолой эхи габигшадай нэгэп болохо X. Ыамсараеваи зохёолиуудые узэжэ, оло ниитэ уншагшадга буряад уран зохёолой реализмыи харгыда ороіюи гухай харуулжа шадаа. Ц.-А. Дугарпимаев Жамсо Тумуповай памтарыс шэнжэлэп узэхэдоо, буряад совет уран зохёолдо ромапай жапрып мундэлЬэп тухай бэшэпэп байдаг. Т.М. Дугаржанова хамалгапда opohon поэт Д. Дашинимаевай зохёолиуудые шэнжэлхэдээ буряад уран зохёолдо шэпэ аргапуудые оруулИап гухай, 30-аад оиуудта буряад шулэгууд ямар поэтикэгэй байпаи тухай харуулііаи байиа. Хоёрдохи пом соогоо Дондок Улзытуевай лирикэ шэнжэлхэдээ ганса иэгэ зохёолшып Ьапаа бодол, уран шулэгэй юргэмеэ тухай бэшэ, харин 60-70-аад оиуудта уран зохёол соо боложо байпаи хубилалтанууд, зохёохы шэпэ арганууд гухай бэшэЬэп гээшэ. Л.С. Дампилова поэт Б. Дугаровай поэзи шэнжэлхэдээ гусхай зууи зугэй зоной хараа бодолтой шита холбоогойгоор харуулжа, гол Иулдэ гэмдэгуудыепь тодорхойлпон байиа.

Иигэжэ уран зохёолшып зохёохы замда, поэгикэ узэлгып асуудалнуудта апхарал агууехэ ород арадай зохёол шэижэлэлгьш гуухэдэ унинэй хапдуулдаг байііап. Юупдэб гэхэдэ, М. М. Бахіинай хэлэИээр: «Поэтика - эхо прежде всего область эстетических исследований [13, Н.20]. К поэтике относился и система эстетических, стилевых средств как отдельного художественного произведения и автора, гак и целого литературного направления. Под понятием «стилі»», «стилистика» понималось своеобразие, художественная индивидуальность» [76, Н.420]. Жэшээлхэдэ, С. Бонной «Поэтический мир А. Блока» (1962), Д. Максимовай «Поэзия Лермонтова» (1964), А.Чудаковой «Поэтика Чехова» (1971), М. Бахтипай «Проблемы поэтики Достоевского» (1972),

С. Бочаровой «Поэтика Пушкина» (1974), Л.Тимофеевэй «О поэтике Маяковского», А.Марчснкын «Ностальгия по настоящему» (О поэтике А.Вознесенского, 1978), И.С. Приходькын «Мифопоэтика Блока» (1994) г.м. олон тоото худэлмэринууд болоно.

Эдэ ажалнуудпаа гадуур эхэпэр уран зохёолшодой захеохы замда » хамаатай шэнжэлэлгэнууд оисо оорып Иууритай. Нэрлэбэл: Н.Н. Яиовскып «Лидия Сейфулина» (1972), В.М. Жирмуискып «Творчество Анны Ахматовой» (1973), Б.И. Соловьевой болол И.П. Мотяшоной «Агния Барто: жизнь и творчество» (1979), Н. Алисвай «Лирика Нигяр Рафибейли» (1980), З.Н. Сумеповагай «Езегхаи Уруймагова: жизнь и творчество» (1982), А. Ахмедовагай «Лирика Мирварид Дильбази» (1984), А.И. Павловскиии «А. Ахматова: жизнь и творчество» (1991), А.И. Вансбергын «Лиля Брик: жизнь и творчество» (1999), A.M. Саакяіщьш «Марина Цветаева: жизнь и творчество» (1999) г.м. болоно.

Эхэнэр уран зохёолпюд эртэ урда carhaa гапса ушпаппадайшье бэшэ, мун шэпжэлэгшэдэй апхарал татадаг байііаи. Юуидэб гэхэдэ, тэдэнэй урап ryyphan ямар пэгэ оорып оисо илгаатай гу, али эхэпэрэй уяи сэдьхэлэй мэдэрэл дамжуулЬап байдаг гэжэ тэмдэглэе. Эпээн тухай пюнжэлэгшэ В.М. Жирмунский мэдээжэ ород поэтесса Анна Ахматовагай зохёол июижэлхэдээ, иигэжэ бэшэпэн байті: «Новым (вернее редким в истории поэзии, в том числе и русской) было в особенности то, что устами Ахматовой заговорила женщина. Из объекта поэтического чувства женщина стала в поэзии лирическим героем. По примеру Ахматовой дар поэтического слова обрели ее бесчисленные t подражательницы и последовательницы, торопившиеся излить в стихах интимные переживания женской души [57, Н.45]. Урап шулэг шэижэлэгшэ Г.О. Тудеиов буряадай ахамад поэтесса болохо Цыреп-Дулма Доидоковагай гууріїапай оисо шэижэ тухай иигэжэ бэшэпэ: «Эхэнэр хуи хадаа тиимэ гу, али яахадааб даа, бэшэпэн мурпуудыснь уншахада, урин зоолэхэп, сэдьхэлдэ иэмуухэп, пэгэл оидоохон шэиги байдаг». Мун тиихэдэ буряад уран зохёолой эхи табигшадай нэгэн болохо X. Намсараев Ц-Д. Допдоковаї ай «Зурхэиэй сохисын» тар бэшэгыс зубпюп хэлсэхэдээ: «Дулма Допдокова инаг дуран тухай бэшэхэдээ пэгэл опдоогоор, зоолэхэиоор, дулаахапаар бэшэдэг байпа \ бшуу даа. Маанад - эрэшуул яагаашье haa, иигэжэ бэшэжэ шадахагуй хабди даа», - гэжэ хэлэпэп байпа [143, НЛ 03].

Нээрээшьс, буряад эхэиэр уран зохёолшодой шулэтууд оорып тусхай уяитата пугалбаритай байдаг гэжэ папагдана. Мэн туруун эпэпь, мапай Ьаиахада, ёпотой зуун зугэй хараа бодолтой пуудэл байдалтай байИан монгол туургатаніїаа уг уигитай байііан дээрэЬээ болоио гэжэ ойлгохоор. Эхын Ьунтэй шэпгээгдэЬэи буряад эхэнэрэй абари заи, хараа бодолыпь аалии даруу, зоолэи, хэлэхэИээ урид топ туруун бэедээ июбшэжэ узэхэ eho болоно. ТиимэИээ буряадай мэдээжэ поэтессэнууд болохо Ц-Д. Допдокова, Г. Радиаева, Д. Доржиева, Г. Базаржанова, Ш-X. Базарсадаева гэгшэдэй зохёохы зам, бэшэгэйпь маяг хэлбэри тусхай шэпжэлэлгэ эринэ. «Исследование проблем поэтики и стиля необходимо для раскрытия самобытности творчества любого поэта, для более глубокого проникновения в его художественный мир, показа его творческих поисков и новаторских приемов и выявления его роли в истории литературы», - гэжэ буряад шулэг шэпжэлэпнэ Т.М. Дугаржапова бэшэпэп байпа [48, 11.10].

Эдэ эхэпэр зохёолшодой дупда Цырспдулма Цыреновна Доидогой опсо Ьуури эзэлнэ. Эпэ ноэтессып зохёохы зам соцреализмып іогтопижо , байііаи carhaa эхилээд, XXI-дэхи зуун жэлэй эхин муноо саг болотор хугжэИоор заидаа. ТиимэЬээ поэтесса ураи зохсолой урда табигдаїїап шэнэ уеын шэпэ эрилтэпуудыс анхаралдаа абажа, реализмып xapn.ie шэлэжэ абаїїаи, 60-90-ээд оиуудай соцреализмып хубилалтапуудые ойлгоЬоп, зохёолой гол героин хул шаиарые, хунэй дотоодын байдал

шэпжэлхэ зорилгоёо ойлгопоп, аажам намдуу («тихая лирика») уянгата шулэгэй оршон байдалда шэшэпэп, «худоогэй прозо» пайшааііан, юрын малша, таряаша хуиэй дотоодып дэлхэй шэпжэлпэн, зарим зохёол соогоо социальнашьс, гтсихологическашьс гротеск оруулііаіі, сонедэй баглаа гурэпэп, псрлибр, сагаан шулэгоор бэшэжэ туршаЬап, постреализмып х хугжэлтэ пюнжэлИэн байдагынь гайхалгуй. ТиимэЬээ Ц. Доидогой хэдэн уран зохсолшодой халаапай пудаїшнай сохисо барижа байііан хуи болоно гэжэ опсо тэмдэглэлтэй. Авторай тупуушып пом 1962 ондо хэблэгдэпэи байпа. Тэрэпэй урда 1958 ондо поэт Цьтрси-Базар Бадмаен ургажа ябаЬаи залуу шулэгшэдэй бутээлнуудыс суглуулжа, «Хабарай аялгаиууд» (30) гэпэн согсолбори хэблуулпэп байпа. Тэпдэ залуу поэт Ц. Доидогой шулэгуудээ Цырепдулма Доидокопа-Номып гэжэ далда нэрэ (псевдоним) доро (31, 27-42) хэблуул э. Энэнь муп лэ гайлбаритай юм. Эпээн тухай эгэшэ иухэр Цыреп-Дулма Доидоконада зорюулііап «Эсэгып нэрэ» гэжэ шулэг соогоо поэт: «Бэрхэтэй ушар гохсолдопо, - / Бидэпиис илгаруулжа ядаиал даа: / Хуидэгэ упшагшад худхапа зохёолымпай, / Хулгэн гоорипэ бэшэгууд заримдаа. / Ямар гайхалш гэрээпдэ байхаб даа, / Яаха аргагуй тиигэпэ ха юм даа: / Обог нэрэмпай адлил гайхал гай, / Опюходоо, мэргэжэлнайш адлил даа», - 1эжэ бэшэпэн байна. Саашадаа Цырепдулма Доидогой гээд элиисэг хулипсагуудайигаа аихаи абаад ябадаг нэрэ обог бэелуулЬэп туухэгэй.

Тиигэжэ хожом гараііаи «Буряад басагаиай дууиууд» (1962), «Эхэ тухай домог» (1966), «Эсэгэдээ бэшэг» (1969), «Эдир паЬапдаа айлшалбаб» (1971), «Паагаахаиай зурагууд» (1972), «Песнь о матери» ч (1973), «Уяшъш дэбгэр» (1975), «Лёпхобып дэльбэпууд» (1978),

«Эхэиэрэй уреэл» (1984), «Шулууиуудай гарпи» (1990), «Эреэн маряап дэбтэр» (1997), «Эпээхэп погоои дэлхэй дээрэ» (2002) гэжэ 12 иомуудайнгаа согсолборипуудые Цырепдулма Доидогой гэжэ нэрэ доро хэблуулээ. Эдэ согсолборинууд соогоо автор nahaapaa xapahaii, узэпэн, бэелуулИэп уйлэ хэрэгуудээ, зуйлиуудээ бэлштэпэй хараа бодолоор ушпапнадтаа дамжуулжа угэЬэн байна. Ямаршье уран зохёолшып ажалай хугжэлтэдэ унгэгэ юртэмсыи шэрэ будагууд ажабайдалай узэгдэлнууд, iiahan соогоо ажаглаїїан зуйлпууд ехэхэп нулоо узуулдэг і гээшэ. «Жизнь, ее неудержимое, могучее течение, не только формирует движение творческой мысли писателя, но и оказывает глубокое воздействие на развитие его идейных, эстетических воззрений в целом», -гэжэ М.Б. Храгтченко тон зуб хэлэЬэи байдаг [155, 11.19]. Тэрэпэй хажуугаар авторай уг ундэпэн xaanahaa эхигэйб, ямар узэл бодолтой яііатанай тулоолэгшэб гэрэнь муи лэ авторай хараа бодолдо уургэ дуургэпэ. Юупдэб гэхэдэ, яііагап бухэп оорыи гусхай туухэгэ хугжэлгэгэй, соёл болбосоролтой, сію гуримгай Ьэп тула, тала дайдыепь эзэлжэ Ігуудаг арад тумэн ажабайдал дээрээ ундэЬэлэп гусхай узэл, хараа бодолтой боложо тоггонижопоп байдаг. Эиэиь уран зохеолшыи зохеохы замда бага бэшэ иулоо узуулиэ. «Эстетическая природа художественного народного мышления теснейшим образом связана со спецификой национального самосознания и мироощущения. Субстанция национального духа заключается в умении современных поэтов увидеть вечные нравственно-эстетические проблемы с собственных национальных позиций», - гэжэ буряад поэзи шэижэлэгшэ Л.С. Дампилова бэшэнэ [44, Ы.5]. Эпэ галаар Ц. Доидогойн поэзиип гол Ьудапаи ехэ Ионии. Нэп турууп эиэиь епогой зууи зугэй буряад хупэй хараа бодол дамжуулпа, хоердохсор, эхэиэр хупэй сэдьхэлэй байдал і харуулна гэжэ лэмдэглэхээр:

Эжымии, уримпи, арадни, дэлхэймпи Энээхэп паЬапайм бухы баялиг.

Эхымни альган - гурууихи дэлхэймпи

Эдир папыем шэмэглэИэн баялиг...

Ури бэемпи - хосрдохи дэлхэймни,

Ye паїїаиайм упэтэйхэн бэлэг.

Намда iiaha уршооїюп дэлхэймни Нангин гуламтам - Эхэ оромни.

Арад зонойнгоо і км э тугдэрхэйлби, г Ами пэгэп намтай арадни!

Энээхэи баялигаа алдаха юм haa,

Элдин дэлхэйдэ турэЬэиэй хэрэгг уй. (9, 45) Эпэ муриуудээр хараад узэхэдэ хэр yrhaa монгол угсаата буряад зоной апхарал ехээр хапдуулдаг байпаи бэе бэстэсэ таїшршагуй бухэ yrahaap холбоотои «Эхэ, ури бэс, тоонто пютаг» гэЬэп мэдэсэиууд Цырсидулма Цырсиовна Допдогойп паїїанайпь зурхэ сэдьхэлдээ дутэ Ііанажа ябаха тон папгии эрдэпипууд болодог гэжэ ойлгохоор. Уламжалап уран бутээлпуудэйпь шухала тсмэпууд гэжэ элируулхээр.

Цырсидулма Цырсиовна Дондоюй ушоо дээдэ Ьургуулияа дуургэжэ байхадаа С.Михалковой «С гена ахай», хожомыпь С. Маршагай «Матархай уйлсып Мартамхай» гэЬэн помуудыс оршуулжа хэблуулЬэп байиа. Муп тиихэдэ А.С. Пушкипай «Коломнодохи гэрхэп», В. Шекспирэй «Гамлет», Ч. Айтматовай «Бордоіюто уртоо» гэхэ мэгые нэрлэжэ болоио. Олеся Украипкын, Анна Ахматовагай, Пабло Нсрудын, Поль Элюарай болоп бусад поэдуудэй шулэгуудыс, Александр Твардовскиин, Михаил Булгаконай рассказуудые г.м. олоп тоото зохсолпуудыс оршуулИап памгартай. Тэрэпэй хажуугаар олоп монгол поэдуудэй, тэрэ тоодо Д. Напагдоржийи, Ц. Дамдипсурэпэй, Р. Чойномой шулэгуудыс, Убэр-Мопголой арадуудай улыэриуудыс буряадшалііаи байті. 60-70-аад оиуудта СССР-эй Уран зохсолшодой холбоондо боложо байііан айхабтар ехэ орёо дотоодын тэмеэлыс анхаралтайгаар, алдаигуй Іюпирхожо пюнжэлдэг, залуу пурэг зохсолшодой Р.Рожденственский, Е.Евтушенко, А.Вознесенский, Б.Окуджава, Р.Казакова, Б.Ахмадулипа болои бусадай зохёолпуудыс уішіадаг, «хуп шарайтай» соїгрсализмьш нюну харгыс зуб гэжэ тоолоод, эдэ зохсолпюдоор пэгэ харгыгай болохоео оролдодог болопопиипь гайхалгуй. Эпэл усдэ буряадай залуу ь зохёолиюд Д.Улзытуев, Д.Дамбаев, М.Самбусв, Г. Дашабылов болоп бусад гаисал соцреализмыи харгыгаар ябаагуй, тусхай оорсэ маягтай соииальна-психологичсскашьс, интеллектуальна гуи ухаапайшье, романтическашье, иамдуу сэдьхэлэй уяпгатайшьс зохёолпуудыс бэшэхэдэпь, Ц. Допдогой пухэдоороо угэ, бодол, haiuui нэгэтэй байііаниинь эли гээшэ.

Пуулэй уедэ упдэпэп соёл, шажан, туухэеэ Ьэргээхэ ехэ худэлоопэй эхилээд байхада, Цырсидулма Допдогой хажуу талаїїаа хараад пуугаагуй. «Барга буряадай Ульгэр», «Хорчии монголой улыэр», «Наймай гэгээи», «Жаигарай» хэЬэг, «15 бурханай маггаал» - хуушан моїіголіюо, «Жанрайсаг бурханай абарал», «Бурхап банный намтар» халха монгол ho о буряадшалжа, газстэ, журпалда голилуулпа, радиогоор дамжуулна. Энэ худэлмэри авторай сэдьхэлдэ дутэ, юупдэб гэхэдэ Ц. Допдогой ухаап бодолоороо буддьш шажаиай пургаалнуудта ехэ апхаралтайгаар хаидажа, еэгиэжэ ябадаг хун. Эдэ бутээлиууд хуп зоной сэдьхэл эдэгээхэ хэрэгтэ ехэхэн пулоо узуулпэ, хуушап монгол хэлэ мэдэхэгуй зон упшажа, тэдэнтэй гапилсапа.

Иигэжэ Цырсидулма Допдогой гол уран зохёол - шулэгууд, поэмэнууд, хурса мэргэп шог егтого басни, памфледууд, рассказууд болоп оршуулгапууд.

Цырсидулма Цырсновнагай эгээл Ііайхап эдир наїїьіснь дайн дажар галта дулоороо дайраііан, хэды хушэр хупдыс гаталбашьс, тэрэ зурхэ сэдьхэлээрээ илдам зоолэн зангаараа улоо. Эпэ ушарайпь гэршэ боложо, поэдэй шулэгууд ульгам зоолэиууд. Тэрэпэй зохёохы харгы зам хадаа оорып уургэтэи, гухэл маягтаи, гуп ухаатаи, шог егтотои, юрэпхыдоо, Ьургаалтайшьс байдаг. Энэ уран зохёолшын зохёохы зам, Ілушажа шэлэпэн тсмагикып оисо удха, сэдьхэлэипь тортэмсэ, бодолойпь Иудалпууд, упгэтэ дэлхэй - замбуулинтайнь шэнжэлхэ гон шухалашьс, Ьониншье байЬапиипь дамжаггуй гэжэ Ьапамаар. Уран шулэгшэ иухэдеороо хамта гапсал байгуулалтып талаїша зохёолнуудаа хубилгаагуй, харии удха шаиарыспь гупзэгыруулжэ, сэдьхэлэй, гуп ухаанай тусхай зохёолпуудыс бэшэжэ, тусхай сэдьхэлэй - гуи шутооп, сэдьхэлэй уянгын эхи табилсаа гэжэ тодоруулая.

Ц.Допдогой оорынгоо сапа, оорынгоо зохсохы юртэмсэдэ дуратайшьс, энэ байдалаа, сагаа шэнжэлхэ гэЬэп зорилготой, уран зохёол бэшэхэ бэлигтэй зохёолшо, буряадай элигэ шулэгшэп муи. Тэрэнэй тнорчестно соо эхэпэр зохсолшып сэдьхэл гон эли тодоор, дуурэпээр зураглаатай байпа. Нугоо талаїїаапь харахада, Ц. Допдогой амап зохсолой шэмэ улгын дуупгай, эхын Ьупгэй хамта сэдьхэлдээ хадагалііан, буряад арадайнгаа cho заншал, сосл болбосорол зохсолдоо пэбтэруулэп оруулЬап байпа.

ТиимэЬээ уран зохсолшып шулэгуудыс, зураглалпуудыс, зохсохы замыеиь гус хамта шэнжэлэн узэхэ шухалашьс, орёо хупдэшьс, попирхолтойшье.

Хойшолуулагдашагуй шухшш Сншлга (актуальность) болбол дээрэ хэлэгдэЬэп угэпуудЬээ дулдыдана. Буряад уран зохсолой хугжэлтып харгы замые бухы тээИээпь гупзэгыгээр харахып гула литературна ябасып опсо илгаа, зохёолиуудай ссмангичсска байгуулга, поэликэ харахыигаа хажуугаар нэгэ зохёолшын мастерской соо орожо, хупэй ментальна, онтологическа, ссмангичсска буридэл, психологизм, зохёолшын ба лирическэ дурын менталитет харуулха баїїал шухала зорилго болопо гэжэ тусхай тэмдэглэхээр. Шэпжэлэлгып тусхай эриллэ болбол мупоо уедэ буряад уран зохёол узэлгэдэ уран зохёолшодой зохсохы зам, уран угып, бэпюгэй маяг хэлбэриин онсо шэпжэнуудыс зохёолшоной хараа бодол дээрэ ундэ11элэн шэнжэлэгдэпэн ажалпууд усоон дээрэЬээ гарана. Буряадай уран зохсол шэпжэлэгшэдэй, шуумжэлэгшэдэй ажалпууд дотор Ц.Допдогойп зохёохы зам хусэд шэнжэлэгдээгуй, харуулагдаагуй к байиа. Тиихэдэ Ц. Дондогойп лирикыс урдапай cho заппіалтай шита холбоотойгоор харахадаа эхэнэр хупэй хараа бодол ямараар дамжуулагдаиаб гэпэн бодол болопо.

Шэпжэлэлгып шэпэ зуйл эрдэ.м шэпжэлэлгэдэ оруулга (новизна) гэхэдэ Ц.Допдогойп зохсохы памтарай изагуурыс, шулэглэмэл зохёолиуудайпь маяг хэлбэриие, тсмэпуудэй оисо шэпжэиуудые дун хамта тон туруушынхиеэ шэнжэлхэ пэдэлгэ хэгдэпэ.

Шэпжэлэлгып зорилго: буряад уран зохсолой хугжэлтэдэ горигой хубитаяа оруулИаи уран шулэгшэ Цырендулма Цырсноипа Дондогойп лирикып опсо шэнжэ элируулгэ, буряад уран зохсолой ябасада гэрэнэй Ьуури элируулгэ болопо.

Дараалан шэпжэлэлгэдээ шиидхэхэ шухала асуудалпууд гэхэдэ иимэ:

1. Ц.Допдогойп поэзиип уг изаіуур болон зохсохы замдань амап зохсолой пулоо элируулгэ;

2. поэтсссын гуи ухаанай болбосоролдо шажап мургэлэй удха шаиар тодорхойлго;

3. эхэиэрэй сэдьхэлэй байдал харуулалгада национальна опсо шэнжэ тодорхойлго; лиричсскэ гсроиииип дуроор харуулагдаЬап анторай хараа бодолой ирансгнснпа-эличсска припиипуудыс шудалалга;

Шэпжэлэлгэдэ сосл-гуухэгэ, ссмаптико-эсгсгичсскэ болон проблемиэ-типологичсскэ опал аргсшууд хэрэглэгдээ.

Худэлмэршш методологически hyypu А. А. Потсбиягай, М.М. Бахтииай, В.М. Жирмупскиин, Г.Н. Поспеловэй, Б. В. Томашсвскын, Ю.М. Лотманай, Л.Я Гиіізбургерай, Г.Д. Гачсвэй худэлмэринуудэй хажуугаар, буряад уран зохёол шэпжэлэгиюд Ц-А. Дугаріїимаевай, В.Ц. Найдаковай, Г.О. Туденовэй, А.Б. Соктоевай, С.Ш. Чагдуровай, С.Ж. Балдановай, СИ. Гармаевагай, Т.Н. Очировагай, Е.Е. Балдаимаксаровагай, Т.М. Дугаржаїїоваїай г.м. эрдэмюдэй ажалпууд болоно.

Туе дисеертаци оршолИоо, хоёр хубиЬаа, тугэсхэлЬоо, хэрэглэгдэЬэи литература болон эхэ зохёолпуудай буридэлЬоо оршопо. Диссертации!! гол баримтанууд 12 статья соо харуулагдапхай.