Электронная библиотека диссертаций и авторефератов России
dslib.net
Библиотека диссертаций
Навигация
Каталог диссертаций России
Англоязычные диссертации
Диссертации бесплатно
Предстоящие защиты
Рецензии на автореферат
Отчисления авторам
Мой кабинет
Заказы: забрать, оплатить
Мой личный счет
Мой профиль
Мой авторский профиль
Подписки на рассылки



расширенный поиск

Проблемы образования и воспитания в татарской периодической печати Вагапов Назип Ахатович

Проблемы образования и воспитания в татарской периодической печати
<
Проблемы образования и воспитания в татарской периодической печати Проблемы образования и воспитания в татарской периодической печати Проблемы образования и воспитания в татарской периодической печати Проблемы образования и воспитания в татарской периодической печати Проблемы образования и воспитания в татарской периодической печати
>

Диссертация - 480 руб., доставка 10 минут, круглосуточно, без выходных и праздников

Автореферат - бесплатно, доставка 10 минут, круглосуточно, без выходных и праздников

Вагапов Назип Ахатович. Проблемы образования и воспитания в татарской периодической печати : 1907-1916 гг. : диссертация ... кандидата исторических наук : 07.00.02. - Казань, 2006. - 201 с. : ил. РГБ ОД, 61:07-7/214

Содержание к диссертации

Введение

Глава I. Татарская периодическая печать и национальное образование

1. Развитие периодической печати в направлении освещения проблем просвещения и контроль цензуры по этой тематике 26

2. Отражение в периодической печати состояния национальных школ в начале XX и государственной политики в их отношении 47

3. Проблемы реформирования мектебов и медресе и вопрос об учебниках 69

Глава II. Национальная печать и вопросы воспитания .

1. Проблемы подготовки педагогических кадров для татарских школ 95

2. Отражение вопросов воспитания 114

3. Отношение к просвещению и педагогике России и западных стран 133

Заключение 155

Список использованной литературы и источников 163

Приложения 178

Введение к работе

Актуальность темы. Демократические свободы, завоеванные революцией 1905-1907 гг., вывели Российское государство и его народы на цивилизованный путь развития. Для татарского народа наиболее значимыми достижениями стали свобода печати (естественно, в определенных рамках) и ясное понимание необходимости реформы национального образования. Татарская периодическая печать с момента своего возникновения стремилась быть в курсе текущих политических событий и информировать о них читателей, поддерживала распространение передовых идей и просвещения среди народа. Кроме того, она оказывала влияние и на остальные тюркские народы России, помогая их культурному развитию.

Периодическая печать уделяла большое внимание и вопросам образования и воспитания.. На страницах газет и журналов обсуждались основные проблемы и задачи в области народного просвещения, отражались усилия, прилагаемые для их разрешения, успехи и неудачи в этом деле. Изучение освещения проблем образования в периодической печати в последнее предреволюционное десятилетие имеет большое значение для исследования истории печати и народного просвещения. Проведенное в диссертации исследование объединяет важнейшие направления истории татарского народа начала XX в. Необходимость такого исследования важна для изучения истории татарской общественной мысли и духовной культуры. В масштабе отечественной истории оно имеет немаловажное значение при изучении внутренней политики государства в начале XX века, особенно национальной политики в отношении нерусских народов. Изучение исторического опыта освещения тематики народного образования в периодической печати актуально и для современной прессы, так как в образовании и в настоящее время существует много проблем.

Степень разработанности темы. Научную литературу, так или иначе касающуюся нашего исследования, можно разделить на три группы: 1) по истории татарской периодической печати; 2) по истории татарского народа в конце XIX - начале XX в. (кроме

специальных исследований по истории периодической печати и национального образования); 3) по истории национального образования.

Изучение истории татарской периодической печати (имеется в виду периодическая печать татар Поволжья и Приуралья) началось еще до 1910 г. Мы имеем в виду отчеты Казанского Временного комитета по делам печати. Они, хотя и не были рассчитаны на : широкую общественность, содержат анализ основных тем газет и журналов (естественно, с точки зрения цензуры), имеют некоторые статистические сведения. А татарские публицисты к истории периодической печати впервые обращаются в связи с её десятилетием, т.е. в 1915 г. В основном они называют дату и место издания газет и журналов, выявляют наиболее усердных издателей и редакторов.

В трудах Г.Ибрагимова, И.Рамиева и Г.Сагьди1, написанных в 1920-е годы; в соответствии с идеологическими рамками того времени, татарская периодическая печать до 1917 г. характеризуется в основном отрицательно. Только о газете «Урал» они отзываются положительно.

С 1950-х годов к истории татарской периодической печати обращается МХ.Гайнуллин . Он исследует тематику некоторых изданий, участие в их работе видных поэтов и писателей. Однако,

Ибрагимов Г.Г. Материалы к истории революции // Собр. Соч. — Казань: Таткнигоиздат, 1986. - Т.б. - с. 272-282 (написано в 1922 г.). - На таг. яз.; он же. "Урал" и его время // Там же. — С. 465-469. {написано в 1927 г.). - На тат. яз.; он же. "Урал" її "уральцы" // Собр, соч. - Казань: Таткнигоиздат, 1984. — Т.7. — С. 444-476 (написано в 1927 г.). - На тат яз.; Рамиев И. Альбом татарской периодической печати (1905-1925 гг.). - Казань: Гажур, 1926. - На тат яз.; Сагьди Г. История татарской литературы: Учебник, -Казань: Татгосиздат, 1926. — Натат. яз. "' '

1 Гайнуллнн М.Х. Революция 1905 года и периодическая печать на татарском языке // Совет эдебияты (Советская литература). — 1955. - №9. — С. 100-111. На тат яз.; он же. Татарская литература н публицистика начала XX века. - Казань: Таткнигоиздат, 1966.

как и Р.И-Нафигов, Ш.Х.Хамматов, Ф.И.Агъзамов и Х.Х.Хасанов , которые в 1960-1970-е годы занимались историей татарской периодической печати до 1917 г., он обходит вниманием освещение темы национального образования.

С 1970-х годов и по настоящее время одним из крупных
специалистов по истории татарской периодической печати,
наиболее плодотворно работающих в этом направлении, является
Р.У.Амирханов2. Основное внимание им уделено истории
печатания отдельных изданий, особенно демократического-
направления, изучению отношения татарской периодической
печати к русской культуре, в том числе и к просвещению.
Исследования, проведенные Р.У Амирхановым, изменили
отношения к татарской периодической печати

предреволюционного периода, переломив негативное отношение к ней. Однако он, занимаясь изучением истории народного образования, не ставил своей целью исследовать как освещалась данная проблема на страницах периодической печати.

В исследованиях последних лет* наблюдается усиление внимания к изучению истории отдельных изданий и рассмотрению

Нафигов Р.И. Формирование и развитие передовой татарской общественно-политической мысли. - Казань: Изд-во Казан, ун-та, 1964; Хамматов Ш.Х., Агьзамов Ф.И. Печать — пропагандист идей дружбы народов. - Казань: Таткнигоиздат, 1971. - На тат яз.; Хасанов Х.Х. Большевистская газета "Урал". - Казань: Таткнигонздат, 1967.

2 Амирханов Р.У. Периодическая печать и цензура // Казан утлары (Огни
Казани). — 1977. — №1. — С. 123-126. — На тат яз.; он же. Татарская
демократическая печать (1905-1907 гг.). — М.: Наука, 19S8; он же. Татарская
периодігческая печать до октября 1917 г. // Татарстан. — 1995. — № 3/4. — С.
84-95; Хз 5/6. - С. 119-130; № 7/8. - С. 114-115. - На тат яз.; он же.
Некоторые особенности развития народного образования у татар в
дооктябрьский период // Народное просвещение у татар в дооктябрьский
период. - Казань, 1992. - С. 22-60; он же. Проблемы развития русской
культуры в татарской периодической печати (1905-1917 гг.): Дне.... д-ра ист.
наук, - Казань, 1997; он же. Верность долгу. - Казань: Тат. кн. изд-во, 1997. -
На тат яз.; он же. Татарская дореволюционная пресса в контексте "Восток-
Запад", - Казань: Тат. кн. изд-во, 2002 и др.

3 Госмапов М.Г., Марданов Р.Ф. Библиографической указатель журнала
"Шура" (Совет), - Казань: Национальная книга, 2000, - На тат яз.;

их тематики. Но в них отражение основных проблем народного просвещения в периодической печати 1907-1916 гг. в целом не рассматривается.

В исследованиях, посвященных истории татарского народа в конце XIX — начале XX вв., материалы периодической печати использованы в разной степени. .

Следует отметить Р.У.Амирханова, Р.М.Мухаметшина и
А-Ю-Хабутдинова1, которые часто обращаются к периодической
печати н весьма уместно используют её в рвоих трудах. А в
исследовании Д.М.Усмановой2 исторический процесс

рассматривается в связи с самой периодической печатью. Однако рассмотренные в ее исследовании вопросы и их хронологические

Загидуллин А.Д. Библиографической указатель журнала "Эд-дин ва аль-адаб" (Религия и нравственность). - Казань: Национальная книга, 2003. - На тат яз.; Библиографический указатель газеты "Эль-ислах" ("Реформа") / Сост. Р.Ф.Марданов. — Казань, 1991. — На тат яз.; Библиографический указатель татарских педагогических журналов начала XX века. / Сост. Р.Ф.Марданов н И.КХаллямов. — Казань: Национальная книга, 1997. — На тат яз.; Марданов Р.Ф. Вопросы литературы в журнале "Шура" (1908-1917). — Казань: Рухият, 2001. — На тат яз.; Мухамметшин Р.Г. Библиография журнала "Дин ва магишат" (Религия и жизнь), 1906-1918. - Казань; Иман, 2002. - На тат яз.; он же. Проблемы татарского традиционализма на страницах журнала "Дин ва магишат" (190&-1918): автореф. дис. ... канд. ист. наук. — Казань, 2004; Аскаров М.А. Газета "Казан мохбнре" ("Казанский вестник") и ее роль в развитии татарской публицистики начала XX века: дис. ... канд. филол. наук. - Казань, 2004.

1 Амирханов Р.У. Татарский народ и Татарстан в начале XX века.
Исторические зарисовки. — Казань: Тат. кн. изд-во, — 2005; Мухаметшин P.M.
Ислам в общественной и политической жизни татар и Татарстана в XX веке.
- Казань: Тат. кн. изд-во, — 2005; Хабутдинов А.Ю. Татарское общественно-
политическое движение в первой четверти XX века: дис. ... кан. ист. наук. —
Казань, 1996; он же. Формирование нации и основные направления развития
татарского общества в конце ХУТП - начале XX вв. - Казань: ГУЛ ПИК
"Идел-Пресс",2001.

2 Усмакова Д.М. Вопросы национально-государственного
самоопределения на страницах татарской периодической печати (1917 -
апрель 1918 гг.): дис.... канд. ист. наук.— Казань, 1994.

рамки другие, чем в нашей диссертации. Её новая работа имеет большое значение для изучения основных вопросов национальной политики Российского государства в начале XX в.

В исследованиях по истории национального образования, написанных в советский период, этой странице истории татарского народа дана отрицательная характеристика. Такое отношение полностью соответствует господствовавшим в то время идеологическим установкам. Материалы периодической печати в них использовались редко, не считая отдельных исследований. Так, В.МХорохов2 при описании учебного процесса в медресе начала XX века упоминает о журнале «Мектеп» ("Школа"). Л.И.Ханбиков3 в своем исследовании дает краткие сведения о татарских педагогических журналах, но основное внимание уделяет поиску педагогов-марксистов и демократов. Заслуживают внимания и труды А.Х.Махмутовой4. В своих исследованиях в 1970-1980-е годы при рассмотрении вопросов женского обучения и создания татарской гимназии она часто использовала материалы периодической печати. А её исследование , посвященное истории становления светского образования у татар, является одним из важнейших по истории национального образования. Из её трудов, написанных за последние годы, следует указать монографию6 по истории Иж-Бубинского медресе. Об этом медресе и его

1 Усманова Д.М. Мусульманские представители в российском
парламенте. 1906-1916. - Казань: Фэн АН РТ, 2005.

2 Горохов В.М. Реакционная школьная политика царизма в отношении
татар Поволжья. — Казань: Татгосиздат, 1941

Ханбиков Я.И. Из истории педагогической мысли татарского народа. -
Казань: Таткнигоиздат, 1967. «

4 Махмутова А.Х. Борьба за женское образование у татар ^90-е гг. XIX в. - 1917 г.): дис. ... канд. ист. наук. - Казань, 1970; она же. Из истории создания татарской женской гимназии // Очерки истории Поволжья н Приуралья. — Казань: Изд-во Казан, ун-та, 1970. - Вып. 2/3 - с. 155-166.

Махмутова А.Х Становление светского образования у татар. - Казань:.
Изд-воКазан. ун-та, 1982. - '

6 Махмутова А.Х. Лишь тебе, народ, служенье!: История татарского просветительства в судьбах династии Нигматуллиных — Буби. — Казань: Магариф, 2003.

,7

руководителях есть и исследование Р.А.Гимазовой1. В обоих трудах использованы материалы из периодической печати, но, как видно, они в основном посвящены истории Иж-Бубинского медресе.

Таким образом, историографической обзор показывает, что в исследованиях, посвященных истории татарского народа в начале XX в., периодическая печать использована недостаточно, А исследования, выясняющего основные проблемы и вопросы обучения и воспитания, которые рассматривались большинством татарских газет и журналов, определяющего их содержание и отношение к ним со стороны периодической печати, совсем нет.

Исходя из вышеизложенного, целью нашей диссертации является выяснение хода освещения и содержания обсуждаемых проблем национального образования и воспитания в татарской периодической печати в 1907-1916 гг.

Задачи исследования. Для достижения поставленной цели необходимо выяснить следующие задачи:

отношение периодической печати к вопросам.просвещения и существовавший цензурный контроль по этой тематике;

отражение состояния национальных школ и проводившаяся государственная политика в их отношении в начале XX в.;

проблемы реформирования мектебов и медресе и вопрос об учебниках;

вопросы подготовки педагогических кадров для татарских школ;

постановка вопросов воспитания;

— отношение к просвещению и педагогике в России и в
западных странах. ..-'-.

Хронологическими рамками исследования нами выбран период СІ907 по 1916 гг. Мы исходили из того, что, во-первых, это был период наибольшего развития татарского народа в культурно-экономическом отношении за все время его нахождения в составе Российского государства. Данное определение относится и к национальному образованию, и к периодической печати. Во-

1 Гнмазова Р.А. Просветительская деятельность Нигматулпиных - Буби. - Казань: Печатный двор, 2004.

вторых, предыдущие два года существования татарских газет и журналов — 1905-1906 гг. - было временем их появления и поиска своего направления. А заключительной период их существования — 1917-1918 гг. (до их постепенного закрытия большевиками) требует отдельного исследования, так как резко меняются условия их жизнедеятельности, ослабляется цензура, появляется множество новых изданий. Все это позволяет заключить, что именно в 1907-1916 гг. наиболее ярко проявляются основные направления. и поднятые вопросы татарской периодической печати. .

Территориальные рамки. Основными территориальными рамками исследования выбраны Средняя Волга и Урал — регионы компактного проживания татар. Вместе с тем мы постарались обратить внимание и на другие регионы России, где живет татарское население.

Объектом исследования является татарская периодическая печать 1907-1916 гг.

Основными источниками исследования являются журналы «Мектеб» («Школа»), «Мугаллим» («Учитель»), «Сююмбике», «Тарбия» («Воспитание»), «Шура» («Совет»); газеты «Эль-ислах» («Реформа»), «Баянульхак» («Объяснение правды»), «Вакыт» («Время»), «Юлдуз» («Звезда»). Основным критерием такого выбора явилось их повышенное внимание к тематике, народного образования. Не остались без внимания и другие издания 1907-1916 гг. Мы учли и степень изученности татарской периодической печати. Во всех изданиях особый интерес представляют материалы по тематике народного образования и воспитания. Их можно разделить на следующие группы: 1) статьи,. написанные специально по темам народного просвещения; 2) статьи, в которых наряду с другими вопросами обсуждаются и вопросы просвещения; 3) сообщения об открытии мектебов и медресе или о состоянии в них учебно-воспитательной работы; 4) информация о разных совещаниях, в которых рассмотрены вопросы народного образования и обмен мнениями по этому поводу; 5) остальные материалы, касающиеся просвещения.:

В ходе исследования были изучены и архивные источники, фондов 1, 92, 142, 160, 199, 322, 420, 969 Национального архива Республики Татарстан. В них мы обратили внимание на

статистические материалы по периодической печати, контролю со стороны цензуры и жандармерии,' программам изданий и выданным разрешениям на их печатание. Также были изучены сведения о мектебах, медресе и русско-татарских школах.

Для объективного выяснения государственной политики в начале XX в. в отношении народного просвещения мы использовали,.. также некоторые решения официальных и общественных органов.

Предметом исследования явились все - сообщения, аналитический материал, предложения, касающиеся истории народного просвещения, его состояния в начале XX в., н перспектив дальнейшего развития.

Методы исследования. Исходя из имеющихся источников нами были применены следующие методы исследования:

сравнительно-исторический;f -хронологический;

синхронный;

метод систематизации;

метод классификации; -ретроспективный.

В . целом при подготовке работы была использована методология. исторического исследования, основанная на принципах историзма и объективности.

Научная новизна диссертации состоит в следующем:

- татарские периодические издания до 1917 г. разного
направления впервые изучаются как комплексный источник по
истории народного просвещения;

- выявляются основные трудности, стоявшие перед
народным просвещением татарского и других тюркских народов
России в начале XX в., прослеживается их освещение в
периодической печати;

- выясняется, что решение проблем и задач, за которые
взялось татарское народное образование, предполагало
дальнейшее усовершенствование начального образования и
подготовку к введению всеобщего среднего образования;

— углубленно доказывается положительное отношение
периодической печати к русскому образованию и воспитанию, а
также к западному просвещению;

впервые вводится в научный оборот большое количество статей и сообщений по народному образованию н воспитанию, опубликованных в дореволюционное время в периодической печати;

выявляются наиболее активные публицисты 1907-1916 г. по народному просвещению;

определяются взгляды некоторых изданий по отдельным вопросам национального просвещения.

Научно-практическое значение диссертации. Материалы нашего исследования могут быть использованы при:

— изучении истории периодической печати, общественной
мысли, духовной культуры Российского государства и татарского
народа и создании научных трудов;

изучении истории народов России, особенно тюркских;

чтении спецкурсов по истории татарского народа в.XX в. студентам Казанского государственного университета, Татарского государственного гуманитарно-педагогического университета и других учебных заведений;

— чтении докладов журналистам и работникам просвещения.
Апробация материалов диссертации. По темам,

освещающим содержание исследования, автор выступил в научных конференциях, организованных Институтом истории АН РТ, историческим факультетом Казанского государственного университета. Также прочитаны доклады директорам школ и гимназий РТ. По разным аспектам диссертации в республиканских общественно-научных журналах и научных сборниках опубликовано 11 статей.

Структура диссертации. Исходя из поставленный цели и рассмотренных вопросов, диссертация состоит из введения, двух глав (по три параграфа), заключения; списка использованных источников и литературы. В дополнение даны три приложения.

Развитие периодической печати в направлении освещения проблем просвещения и контроль цензуры по этой тематике

1905 елныц сентябреннэн башлап 1917 елньщ февралено кадэрге чорда татар телендо і орле вакытта 69 газета пом журнал чыккан. Шуларныц 64 е 1907-1916 елларга туры кило1.

Тулаем алганда, кунчелек басмаларньщ яшеу шаріларьі авыр булган. Алар барысы да аерым химаячелорнец Ьом газета-журналларны алдыручыларныц абунэ акчаларына кен курерго можбур булган. Матди кыенлыклар, ижтимаї ый-сэяси тормыш белон кызыксынучы даиронец чиклопгеплеге, терле бюрократик киртолор аркасында байтак басмалар кыска вакыт кына яшоп калган.

Газета яки журнал чыгарырга телогон кеше, ягъни басманыц булачак нашире, моца рехсот соран губернаторга язмача мерож,огать иткен. Анда басманьщ программасы (тематикасіД мохоррире, басылачак типографиясе, куломе, боясе, чыгу ешльиы да курсотелгон. Эгор до басманьщ юнолеше доулот монфогатьлэрена каршы килми диеп, о нашире белон мехоррире ышанычлы кешелер дип табылса (бу шохеслор турында могьлуматны жандарм идаросе биргон), бер елга таныклык (свидетельство) бирелгон. Бу процедура ел саен кабатланган. Эйтерго кирок, матбугат тарихын ойронуче галимнор очен мондый утенечлор, рохсот язулары, наширлор Ьом мехоррирлор турындагы белешмолор кыйммотле тарихи чыганак булып тора. Басмаларныц программалары белон танышкач, алар, барыннан да бигрэк, рехсэт алу ечен тозелгон дигон фикер туа. Мисал ечен ижтимагый-сэяси газета "Кояш", едаби-популяр журнал "Ац" Ьом сатирик журнал "Ялт-йолт"ныц Казан губернаторы тарафыннан раслангаи ирограммаларыи чагыштырып карыйк. "Кояш"ныц программасы 31і, "Ац"ныц 202, "Ялт-йолт"ныц иса 14 пункттан торган3. Бу басмаларньщ юнэлешлэреннэн, программаларындагы нункглар саныниан чыгып Караганда, аларньщ ирограммаларыньщ эчтэлеклэре арасында да зур аерма бульїріа тиеш кебек. Эмма, "Ац" журналы программасыньщ 18 пункты "Кояш" газетасы программасында, 17 се "Ялт-йолт" журналы программасында (берничо пункт берго кушып бирелгэн) бар. Э "Ялт-йолі" журналы программасыньщ бары бер пункты гына (спорт) "Кояш" газетасы программасына кертелмэган. Ягъни, бу мисаллар басманыц программасыньщ аньщ чын зчтолеіено туры килмовен ачык курсэтэ.

Газета-журналларныц мохоррирлорено килсок, аларньщ кубесе фонни, одоби яки дини даирэлэрдо билгеле, оештыру солотено ия шохеслор булган4. Эмма, басманыц чын йезен нашир Ьом мохоррир гено тугел, а редакция хезмоткэрлоре Ьам мэкалэлоре белон актив катнашучылар да билгелэген. "Вакыт", "Йолдыз", "Кояш", "Ац", "Шура" кебек басмаларныц популярлыгын шуныц белэн ацлатып була.

Татар матбугатыныц узоге гамолдо Казан шэЬэре булуы да очраклы тугел. Биредэ газета-журналларны чыгару ечен дэ, тарату ечен до момкинлеклэр куброк булган. ШоЬорнец купсанлы модросолоре, Казан татар укучылар мэктобе милли интеллигенция (зыялылар) хэзерлэгэннэр наширлер Ііом мохаррирлор, макала авторлары шулар арасыннан килеп чыккан. Милли моктонлэр, рус-татар мэктэплэрс маїбугатньї укучыларны туплауга зур олеш керткон. ШоЬордо могариф усешено 1804 елдан бирле эшлоп килгон университетньщ да зур тоэсирен айтеп киторгэ кирок.

Татарча вакытлы матбугат Оренбург, Уфа, Петербург, Москэу, Самара, Эстерхан, Томск, Уральск h.6. шоЬорлордо до чыккан. Димок, ул шоЬорлордо до узенец укучылары булган.

Вакытлы матбугат халыкка Россиядоге Ьом чит иллэрдэге сэяси, икътисади Ьэм мэдони яцалыкларны жигкереп барган, аларга уз билгеломосен бирерго тырышкан. Гомуми эчтолеге, бизэлеше, вакыйгалардан хобордарлыгы, мокалолоренен, язылу дэрэжэсе яі ыннан шул чордагы русча басмалардан калышмаган.

1907-1916 сллардагы татар вакытлы матбугатыныц топ юнолеше, олбэтто, милли монфэгатьлорне чагылдыру, бигрэк то мэдоният, рухият, икътисад мосьололорен кон узогено кую, аларны чишу очен тырышу булган. Мэдэниятнец ин оЬомиятле тармакларыннаи булган могариф эшендоге тубэндэге топ проблема пом мосьололэр игътибар узэгендо торган: 1) моктап Ьэм мэдрэсэлэрнец гомуми холеней заман талоплорено /Каван биру-бирмове, аларны узгортеп кору юллары; 2) бердом укыту планнары Ьэм программалары булдыру; 3) милли гимназиялор Ьом Ьонори мокгоплор ачу; 4) хатын-кызларны укыту; 5) татар теле Ьом одэбиятын укыту; 6) яца ысул моктоплэрендэ Ьом доулот уку йортларында ислам динен ойроту; 7) педагогик кадрлар хозерлэу; 8) дэулоткулом мэжбури укыту иланнарына менособот; 9) рус-татар моктоплоре; 10) балалар торбиясе; 11) торле съезд Ьэм кинршмолордо мэгариф эшлоренец каралышы; 12) дэреслеклэр; 13) рус телен укыту; 14) шокертлор1 хорокоте, моктоп, модросэлордо кулга алулар.

Без биредо "проблема" Ьом "мосьолэ" терминнарын кулландык. Белгонебезчо, проблема ул - биліеле бер вакытта Ьом жирлекто башкарып булмаган эш. Э мосьолэ - билгеле бер тырышлык куеп башланган Иом башкарылырга мемкин булган эш. Милли мэгариф елкосеидо алар XX гасыр башына елгереп житкон, шунлыктаи жэмогатьчелекнец до, аньщ карашларын чагылдырган матбугатньщ да ипяибарыннан читго кала алмаган. Без, шулай ук, XX гасыр башында татарларда Ьом башка терки халыкларда "иске" Ьом "яца" ысул мэктоп, модросолор булганлыгын1 да исто тотарга тиеш. Кадими, ягъни иске типтагы моктоплорнен эше, алар инде шактый вакыт эшлоп килгонлектон, билгеле бер эзго салынган булган, аларньщ саны да кимегоннэн кими барган. Матбугагга да кадими мэктоплэрго карата тискоре фикер тудырылган. Шунлыктаи, той игътибар яца типтагы, деньяви моктоплорго юнолдерелгон. Миллэтнец килочоге шул моктоплэрдэ курелгон. Укытуда яца ысул, моктонлернец деньявилаша баруы 1907-1916 елларда милли могарифнец йозеи билгелэгон. Эмма, оле янарак кына эшли башлаганлыкган Ьом деньяви белем биру буенча талоплор башкачарак куелганлыктан, аларньщ эшендо кыенлыклар куп булган. Без югарыда санап киткон мосьоло Ьом проблемалар шул кыенлыютрны чагылдыра да инде.

Татар халык мэгарифено хае мэсьэлэлорнен, кубесе империянец кайбер башка халыклары алдында да торган2. Аларньщ нинди юнолешто чишелеше Росиянец килочоге ечен, аньщ цивилизацияле илгэ ойлонуе ечен до меЬим булган.

Инде кайбер басмаларньщ халык могарифе темаларын яктыртуга керткон елешен кыскача гына карап китик. "Вакыт" газетасы, мосолон, моктаплор, модросолор яшэешенэ, шокертлорнец укуы Ьом тормышына, деньяви фоннор укыту hoM Ьонэргэ ейрэту мосьолэлоренэ зур игътибар биргэн. Бу тематика буенча газетада бай мэгълумат кенэ тугел, э куплэгэн тэнкыйди-аналитик мокалолэр басылган, кицошлэр бирелгэн. "Вакыт" хекумэт мэктэплореннэи урнэк алырга чакырган, деньяви белем Ьэм Ьенэргэ ия булуны тормышта унышка ирешунец нигезе дип санаган.

Икенче популяр татар газетасы "Йолдыз"ныц гомуми тоны, "Вакыт" белэн чагыштырганда, хекумэгко Караганда килешучонрок булса да, ул да мэктэп-мэдрэсэ эшлоренэ, милли ихтыяжны яклауга узенннэн зур олеш керткэн. Газетада милли мэгарифко игътибар кимемосэ дэ, акрынлан рус-татар мэктэплореи Ьэм мэгарифнец дэулэт системасын пропагандалауньщ арта баруы да кузго ташлана.

"Ан", "Шура" кебек популяр журналлар белэн берроттон, моцарчы галимнэр тарафыннан сирок іелго алынган "Эд-дин вэ эл-эдеб" журналы да педагогик белем таратуга билгеле бер олеш керткэн. Идел буендагы татар мэктэплэрендэ яцача ысул белэн укытуны башлап ж,ибэручелэрнец берсе, Казандагы "Мехэммэдия" мэдрэсэсе дамелласы1 Г.Галиев (Баруди) тарафыннан 1906-1908 Ьом 1913-1918 елларда чыгарылган бу журналньщтеп ике - дини Ьэм педагогик юнолешлэре булган. Дини юнолештэге мэкалэлэрдэ ислам динендэге кешелэрнец рухи тормышындагы йолалар (намаз, никах, ураза, ж,ирлоу) Ьом дини бэйрэмнэр ж,ентеклэп ацлатылган. Э педагогик елешендэ балалар Ьом яшусмерлэр тэрбиясе турында язылган.

Проблемы реформирования мектебов и медресе и вопрос об учебниках

Милли мэгарифне заман талоплорено жавап бирерлек итеп узгортеп кору, яки XX гасыр башында аталгаича - "ислах иту", жомогатьчелек алдында торгам ид актуаль масьололориен берсе булган. Ул ике капма каршы кеч - бер яктан хокумот тарафыпиап доулоткулом можбури укыту , кертелугэ хозерлек Ьом икенче яктан милли идея, ягъни миллот буларак сакланып калу Ьом торокъкый иту тоэсирендо калыпланган. Бу мосьоло узенец гаять куп кырлылыгы, кицлеге белой до аерылып торган. Тон урнок итеп Европа иллоре могарифе Ьом Россиянец доулот моктоплоре саналган. Асыл максат - заман талоплорено (методик, санитар Ь.б.) жавап бирерлек татарча деньяви башлаигыч моктоптон алып Ьонори Ьом югары моктопкочо белем биру системасы булдыру.

Элботто, бу мосьолонец гомуми ягына да, аньщ торле аспектларын тикшеруго до вакытлы матбугатта зур урын бирелгвн. Шуныц белон берго, "Эл-ислах" газеїасьі, педагоіик журналлар Ьом ижтимагый-сояси басмаларньщ бу мосьолого карашында аерма да курено. Барлык газета-журналлар арасыннан ислах темасын иц нык куторгон, аны тормышка ашыруга иц куп кеч куйган басма булып "Эл-ислах" газетасы тора. Моныц берничо собобе бар. Беренчедон, газетаны чыгару максаты да милли могарифко реформа уздыруга булышу була, моны "Эл-ислах" дигон исем до курсотеп тора; икенчедон, газета модросо белеме белон каногать булмаган зыялы яшьлорне (Ф. Эмирхан, В. Бохтияров, Г. Тукай, Ш. Эхморов Ь.б.) туплый; оченчедон, газета 1907-1909 елларда, ягъни алдагы еллардагы рухи куторелош, бераз кечсезлонеп булса да, довам иткон вакытта чыга.

"Эл-ислах" газетасы милли могарифко реформаныц максатын аны, бигрок то модросолорне, халыкныц тормыш ихтыяжларына хезмот иттеро башлауда кургон. Тогьлим-торбия эшендо урнок итеп Европа иллоре могарифе курсогелгои. Билгеле булганча, газетаньщ тон авторы Ф.Эмирханныц ислах эчтолеген ацлатуга керткон олеше турында куп язылган1, шунлыктан без аныц токъдимнорен гена искортеп кигобез: модрэсолорне бсрлоштеру; барлык моктоп-мэдросолордо бердом уку планнары буенча доньяви белем биру; модросолэрне аерым кешелор исеме белон тугел, о белем биру дорэж,осе буенча атау; татар телен пом одэбиягыи доньяви фоннор белон тигез хокуклы, аерым фон и геи укыту; дэреслеклорнец сыйфатын яхшырту; дарелмегаллимин ачу. Бу чаралар белемле, торбияле, эшлекле татар кешесе торбиялоуго хезмот иторга тиеш була. Газетада ислах темасына язган башка авторларньщ да фикерлоре игътибарга лаек. Тиз арада яна милли моктоплор ачылу омете булмаганлыктан, аларда да топ игътибар инде яшоп килгон моктэп-модросолорнец идаро ителу тортибен узгорту, матди яктан булышуны яхшырту, тогълим-торбия эшен максатчан оештыруга юнолтело. Кайбер авторларныц конкрет фикерлорено до тукталып китик.

Танылган публицист Г.Гафуров-Чыгътайныц модросо исемнорен, Ф.Эмирханов токъдим иткончо, белем биру дарожосе буенча йертергэ, а аларньщ укыту программалары, Ф.Эмирхан фикереннэн аермалы буларак, пэрберсенеке узго булырга момкин дип санавы игътибарга лаек3. Бу фикер белон олешчо килешерго да була. Чонки "Мехоммадия", "Галия", "Хесаения", "Буби" кебек элитар белем бируче модросоларне башкалар белэн бер дережеге куеп, укытуны бер ук программалар пем дэреслеююр буенча алып бару момкин булмаган. Модросолорнен, кечле ягы Ьерберсенен, укыту момкинлеге узенчелеге аша чагылган да инде. Эмма, икенче яктан, мэдрэсэлэрнсн укыту программаларыц стандартлаттыру текъдиме кечсез мэдрэсэлэрне алдынгылар рэтенэ чыгару нияте белен ясалганлыгы да анлашыла. Шундыйрак фикер газетада башлангыч сыйныфлар пэм решдияге карата аерым да ойтело.1

Ислах тарафдары, педагог h.Атласи да реформаны ацлатыи махсус мокало язган. Узгортулэрнен, кирэклеге Азия Ьэм Африка иллэренец икътисади артталыгы, э евроиалыларныц аларны буйсындырып яшоулэре белен бойлеп ащіатьшган. Бу естенлек Европа иллере мэктэплэрендэ деньяви фэннэр укыту ногижосе дин белдергон.2 Шундый ук фикер "Хэзрэт" имзасы белен язган И. Биккулов мокалосендо до кабатлана. встовене, ул Европа модониятен ойронуне, матур одобиятныц абруен куторуне до мепим эшлердэн санаган.3

Яца тор милли мектонлорнец якын килочокто булачагы ышанычлы булмаса да, ул вариант га ботенлой читко кагылмый. Андый очракта мэдрэсэлэрне дини уку иортлары итеи кенэ калдырырга кирок диген фикер до була.4 Барлык моктоп-модреселерне де тиз арада узгортеп булмаганлыктан, еувел 6-7 авылга бер "тортииле моктеп" ачу Ьем Казанньщ бер медрэсэсен Ьенэри мэктэн итеп узгорту до токъдим ителе.5

Ислахчылар хатын-кызларны укытуны да узгоргуне яклаган. Аларны, элеккече, аерым укытуга карты килмичо, теп игътибарны деньяви феннер укытуга Ьем местекыйльлек тербиялоргэ ондогоннор. Бу уцайдан хатын-кызларны укыту очен аерым дереслеклер булдыруга карты торылган.

Мегаллимолор хозерлоу очен дарелмогаллимат кирэклеге дэ искэртелгвн. Дэреслеклэр темасы довам итслеп, алар татар телендэ булырга тиеш дип табылган, ченки деньяви фэннэрне ацлап кына ейрэнсп була, о моньщ ечен иц кулае - туган тел. Чит иллордо басылган дореслеклэр буенча уку ечен аларныц телен камил белергэ кирэк, остэвенэ, закон буенча, дореслеклор Россия территориясендэ басылып, цензура тарафыннан рехсэт ителген булырга тиеш. "Эл-ислах"та, дореслеклорнец телено Ьом сыйфатына талэплэр куелу белон берго, тагарча фонни-популяр китапларныц азлыгы да искэртелгон.

Моктоп-модросэлэрне ислах иту алар белон житокчелек итуне до яцача оештыруны куздэ тоткан. Белгэнебезчэ, юридик яктан моктоп Ьэм мэдрэсэлэр 1874 елдан башлан Халык могарифе министрлыгына буйсынган. Дини уку йортлары буларак, алар элеккечэ Оренбург Диния нэзарэте кузотуендо булган. Ислах гарафдарлары юридик яктан буйсынуны узгэрто алмаган. Э менэ Диния нэзароге кузотуендо тору дерес тугел дип табылган. И. Биккулов фикеренчэ, "Диния позароте беркайчан да мактэп ком модросолорго хезмат итмогон. длегэ аныц яцача укытуны яклавы да куренми. бстовено, ул Эчке эшлор министрлыгы рохсотеннон башка берни да эшли алмый. Шунлыктан, Диния позароте узе да, аныц тарафыннан билгелонеп куелган кешелор до мактэп ком мэдросолор белон идаро итэ алмый."1 Бу мосьэлодо С. Максуди до тонкыйтьлэнэ. Газета аныц белэн мэктэп Ьэм мэдросолорне Диния позароте карамагында калдыру ягында торганлыгы очен бохослошо, аны реакционлыкта гаепли. Аца карты язылган мэкалэ узе Дэ: "Депутат Максудов татар реакциясено кушыла", - дип исемлэнгэн2.

Мэктэп, мэдрэсэлэрне идарэ итудо Диния нозарэтенец катнашуын бетереп, алмашка рус мэктонлорендоге "Попечительлэр советлары" урнэгендо "Мок ген советлары" оештырырга токъдим ителгон. Мвдрэсэлэрнен билгелс бер дорождцэ местэкыйль булулары да куздэ тотылгаи, ягъни биредэ рус югары уку иортларыньщ идарэ ителу тэртибе . ч-урнэк итеп алынган.

Белгэнебезчэ, рус мэктэплэре, нигездо, дэулэт хисабына тотылса, татар мэктэплэре очен бу читен мэсьоло булган. Милли мэгарифне тамырдан узгорту ниятенец тормышка ашуы мэктэп Ьэм мэдрэсэлэрне матди тээмин иту мэсьэлэсенец ничек хол игелуеннон до торган. Хокумэт ярдэменэ омет иту, теоретик яктан момкин булса да, чынбарлыкта нигезсез булган. Чонки, югарыда куреп кигкэнебезчэ, гайре рус халыклары1 очен милли мэктэплэр ачу берничек тэ дэулэт планнарына кермогон. Шунлыктан, бу мосьолоне хэл итудэ элеккечэ бай химаячелор Ьэм халык ярдэменэ омет ителгон. Мэдрэсэлэрне берлэштереп, янга калдырылган акчага дарелмвгаллимин ачу, калган мэдрэсэлэрне тээмин иту уйланылган. Эмма бу фаразлар да ышанычлы булмаган. Моны газета узе до таный. Моктои Ьэм мэдрэсолорне матди яктан тээмин иту очен халыктан салым ровешендо 5-Ю тиен жыярга кирэк дигэн токъдимнэр дэ "Фэкатъ остол япыпда гыпа уйларга яхшы " , -дип табыла. "Эл-ислах" С. Максуди белэн аныц мэктэп-мэдрэсэлэрнец тэрбиясе очен земстволардан акча алып, шуныц очен рус класслары оештыруга каршы булганлыгы очен до бэхэслэшэ. Мэдрэсэлэрне берлэштеру бэраборено яша калдырылган акчага дарелмогаллимин ачу, калган мэдросэлэрне матди тээмин иту нияте дэ, топтон уйлап Караганда, чынбарлыктан ерак торган

Отражение вопросов воспитания

Милли могарифне замам талоплэренэ жаван бирерлек юнэлештэ узгэрту максаты тербия эшснэ до ж,игди игътибар талэп иткон. Вакытлы матбугагга елдан-ел актуальлэшэ барган торбия месьэлолорено дэ зур урын бирелгэн. Татарча тоуіс балалар журналыныц "Тэрбияи-этфаль", о педагогик журналныц "Торбия" дин агалуы узе ук игьтибаріа лаек. Газета-журналлардагы кун санлы мокалэ пэм хэбэрлордон татар педагогларыньщ торбия буенча теп фикерлэрен, ягъни аньщ максатлары, иц оЬомиятле дип саналган терлэре пом ысуллары турында белерго мемкин.

Ьэрбер ждгди эшнец ж,енгеклоп дэлиллэнгэи, ацлаешлы максаты булырга тиеш. XX гасыр башында іаіар балаларын ничек торбиялоргэ иконлеген ачыклау очен денья тарихына морож,огать ителгэн. Кайбер дэулэтлор мисалында бала тэрбиясенец максаты hep миллэтто Ьэм hop чорда узенчолекле булуы ачыкланылган. Лныц миллотнен, социаль-икътисади холено, тиро-яктагы башка миллотлор арасында тоткан урынына бойле булуы аплатьииан1. Торбиянен, матбугаг гарафыннан пропагандаланылган максатлары да, шунлыктан, татар халкыныц XX гасыр башындагы халотеннон Ьом мемкипчелегеннон чыгып уйлапылган. Ул максатларньщ узлэренэ килсок, ике теп юнэлеш барлыгы ачыклана. Беренчесе - балаларны белемле, эшлекле Ьэм зыялы кешелэр и ієн горбиялэуне куздо тоткан. Ягъни, бу hop цивилизацияле миллотто куела торган максат. Мондый торбия алып барыла торган топ урын итеп модросолор саналган. Бу максат "Эл-ислах" газетасы тарафыннан 1907 елда ук куела". Шундый ук максат куелышын без 1913 елда "Мок юн" журналында да куробез. Биреде ул баланы начар гадотлордон саклау, яхшылыкка ойроту, килечокге очраячак авырлыкларга карты торырлык, бэхеткэ ирешсрлек кешс иту эчтолегсндэ куелган. Мондый торбиянс гаилэдо пом моктэптэ алып барылырга кушылган1. Икенче юнелеш исэ, шпы нланга милли Ьом дини кыйммотлэрне саклауны пэм вхлаклы кеше тэрбиялэуне куйган. Мэсэлэн, "Мегаллим" журиалыпыц иц актив авторы Н.Надиев шулай фикерлэгон: "Торбияпец максаты - баланыц килочокто яхшы белой ямапны, матур белой кабихпе [ямъсезпе - H.B.J аерырлык адом, миллотпе hop норсодои остеп соючоп татар, исламиятнец [ислам диненен - Н В.] рухына мвнособоте хомиятьле [саклаучап - H.B.J моселмап, ватапыпа содакатьле [тугрылыклы - H.B.J граждан, хояте ищтимагыядо [щомогать тормышыпда - H.B.J ком модони во икътисади усудо файдалы кеше булуыпа ирешу"". Мондый торбия алып бару эти-энилэргэ пэм мегаллимнэргэ йоклэнгэн.

Шулай да бу ике юнолешне бер-берсено каршы куярга ярамый. Без монда бер-берсен тулыландырып торуны курэбез. Шунысы да эпэмиятле, алар кешелекле максатлар булып, чит халыкларга каршы юнэлтелмэгон, сугышчан рухлы, шовинистик эчтолекле булмаган. Бу максатлар татар халкыньщ Россия империясе кысаларында икътисади Ьом модони яктан исон-имин яшовсн кузаллап куелган.

Балаларны шундый курком сыйфатлы итеп торбиялорго тиешле кеше, "Мэктэп" журналы язуынча, кин мэгълуматлы, баланыц табигатен, ягъни физиологиясен белуче, рухиясенэ тешенгэн, ягъни психологиясен, нэрсолэр белэн кызыксыиуын, нинди эшко тартым иконлеген ацлаучы булырга тиеш3. Ата-аналарныц балалары алдында абруйлы булулары да кирок дип табылган. Яхшы ата-аныц баласы да яхшы була дип ойрэтелгэн. Гаилодо балалар кубрэк аналар кулында торбиялошонлектон, кызларга, яшь аналарга торбия нигезлэрен ейрэтугэ аерата эЬомияг бирелгон. Кызлар тэрбиясенец максатын ацлатып "Мэктэп" журналы, мосолон, "безго кызларыбызны укытып, яхшы торбия кургон лшллэт аналары хозерломок лязимдыр... Яхшы укыгап, бала торбиясеы белгои апалар булмаганда миллотпе саклый алырлык, гузол фикерле миллот хадиме [хезмэтчесе - H.B.J егетлоре кайдан килсен",1 -дип язган.

Югарыда куеліаи олуг максатлар Ьем тербиялонучелерге талеплер, милли могариф эшенэ бердом ж,итекчелек булмаганлыктан, можбурилештерело алмаган. Шунлыктан кайбер журналлар тарафыннан гади гено сораулар биреп уздырылган анкеталар да игътибарга лаек. Алар куелган максатларга ирешудо ата-аналариьщ Ьом могаллимнернец фикерлорен ачыклап уртак караш бул /ру, торбия месьелелерене ж,омегатьчелек игьтибарыи желеи иту ечен эшлэнелгвн. Мосолон, "Тербия" журналы укучыларына "Бала торбиялоу ечен кем жаванлы?" Ьэм "Тербиянец тон юнолеше норсодон гыйбэрэт?" дигон сораулар белен морожегать иткен. Журнал идаросе узе, беренче сорауга монособотен белдереп, "Моктоп во модросолэрдоге торбиялор пачар булсалар, ата во апаларпыц торбия итулоре пикадор гали [югары - H.B.J булса да, балалары бозылып, охлаксыз булырлар... Моктоп во модрэсодо торбия гузол булса, миллотпец холе яхшырыр, истикъбалы [килочоге - H.B.J мосгуд [бохетле - II.В.] булыр"," -дип жавап биргон. Шул ук журналда без "баланы дини во одоби юл ило торбия иткон кеше узе очен мосгуд, ботеп инсан [кешелек - H.B.J очен файдалы бер кеше эк;итештеручедер"3 диген канма-каршы фикерне до очратабыз.

Тербия терлерен халыкка анлаешлы итеи еч олешке гене: милли, дини Ьом Европа терлерено булу до очрый. Европа торбиясе дип биреде XX гасыр башы Конбатыш иллере цивилизациясене муафыйк булган рухта тербия кылу исенлонелгон. Меселен, "Могаллим" журналы тербия терлеренец кайсысы татар балалары ечен оЬвмиятлерок иконен ачыклау ниятендо уздырган анкетасыпда укучыларга шундый буленеш токъдим иткон.1 Шунда ук, гаило торбиясено игътибар и гелей, Таило горбиясендо ата белой ананыц кайсысы бигрок оЬомиягле?" дигон сорау бирелгон. Бу сорауга килгон жаваплардан куренгенчэ, гаилодо тон торбияче - ана. Э ата кешенен, бурычы - гаилоне торак, кием Ьом азык-толек белен тоэмин иту. Татар хатын-кызларыньщ купчелек вакытта ейдо торганльиын, о ирлорнен, терле мошокать белон еш кына чи і ко китконлеклорен исопко алсак, бу жаваплар табигый янгырый.

"Соембико" журналы, уз чиратында, татар кызларын укыту пом торбиялоу турында анкета уздырган. Аца бирелгон жаваплардан куренгончо, бу журналны укучылар беренче планга милли торбияне куйган. Э гаилодо топ торбияче ана булырга тиешлеге бернинди до бохос тудырмаган. Кызлар килочокто уз балаларына гаилодо милли торбия бирочок ксшелор булганлыктан, аларны баш га 3-4 ел кызлар моктобендо (олботто, милли моктопто) укытырга Ьом торбиялорго, аннан соц гына доулот моктоплорено бирерго токъдим и гелгон.3

Югарыда аталган журналларньщ сорауларына жавапларда торбиянен, теп ысуллары дип гаило Ьом мок ген торбиялоре аталган. Матбугатта да куброк бу ысуллар хакі шда бохос ителгон.

Гаило торбиясе, нигездо, баланы туганнан алып мектоико кергончего кадор (8 яшькочо) тербиялеуне куздо тогкан. Балаларны физик Ьом рухи яктан таза итеи торбиялоудо ата-аналарга, бигрок то аналарга, ярдом иту ечен махсус мокалолор тезмолоре басылган. "Моктоп" журналында Ф.Селейманиянен, "Аналар колагына берниче суз"4 дип исемлонгон мекалолорендо, мосолон, бала тербиясен, гигиенасын ацлату белон берреттон, суз ата-аналарныц балаларына охлакый урнок булырга тиешлегс, аларда сабырлык Ьем динго инану торбиялону, балаларга карата физик кеч кулланмау, о торле яшьто организмньщ физиологик усеш узенчолеклорен белеп, халык традициялорен файдаланырга кирэклеге турында бара.

Матбугат горбиячелорнец психология фонен белерго тиешлегено до игътибар ито. Бу талон, беренчедон, баланыц психологик узенчэлеклэрен ейронеп торбия эшендо куллану очен, икенчедоп, бала бераз ускоч, аца торле кеше белен аралашу закончалыкларын белдеру очен кирок дип табыла.

Матбугатта ата-аналар очен татар телендо тербия кигапларыньщ азлыгына да борчылу белдерелюн. Бу житмоучелекне елешче булса да каплар очен кайбер чит ил авторларыньщ Ьем рус иедагогларыньщ осорлореннон торжемолор бирелгон. Моны без 1908 елда чыккан "Торбия" журналында ук курэбез. Биреде бу журналныц актив авторы Г.Гыйсьмети гароп теленнон "Эдобел фота" ("Аралашу кагыйдолоре") китабын торжеме итеп аннан озеклор бастыра1.

Без "бала тербиясенде табигать законнарын белеп торбиялоу" Ьем "баланы уз табигаге буенча торбиялоу" диген, хезерге педагогикада кулланылмый торган тошенчолорне до очраттык. Аларньщ беренчесе медицина, гигиена талеплерен кулланып торбиялеуне ацлатса, икенчесе хезерге педагогикада популяр булган индивидуаль тербияне, ягъни баланыц нинди эшченлекке селетен, тырышлыгын, оти-онисенец кем булуын исепке алып, жэмгыятько файдалы кеше итеи торбиялоуне ацлаткан.

Отношение к просвещению и педагогике России и западных стран

Милли мэгариф эшен тамырдаи яхшыртырга омтылу, ягыш аны заман талэплэрепэ жаваи бирерлек итеп узгэртергэ тырышу, бу елкэдэ унай мисаллар эзлэугэ китергэн. Шул ният белэн Россиядоге доулот уку йортлары Ьэм Кенбатыш иллоре могариф ейрэнело башлаган. Матбугатта да алар турында язмалар еш очрый. Беренче чиратта, рус доулот могарифен ейрэну, терле уку йортларындагы урнэк алырлык сыйфатларны ачыюту барган. Деньяви фэннор Ьэм шуларньщ берсе булган туган телне Ьэм эдэбиятны укытуны (ягъни, рус теле Ьэм одобиягын) алгы планга кую, бердом уку программалары Ьом дореслеклэр булдырырга тырышу, фэнни нигезго корылган тэрбия методикасы - болар барысы да дэулэг мокгэплэренед кубесендэ буліан, узлорен уцай якган курсочкон. Э татар мэктэплэре очен, белгэнебезчэ, бу мэсьололордо бердэмлек булмаган.

Дэулэт уку йортлары арасыннан татар жэмэгатьчелегепэ ид билгелесе итеп рус-татар мокгоплорен санарга кирок. Чонки алар татар балаларын укыту ечен махсус ачылган. Шулай да 1870 елдан сод энши башлагад мондый моктэплэрдэ уку можбури булмаган. Укыту рус телендо алып барылган Ьэм укыгу процессы ике елдан алып алты елга кадэр сузылган. Топ уку фэннэре булын русча уку, язу, сойлом теле, арифметика Ьэм балаларны мэктэпко тарту очен кергелюн ислам дине нигезлоре торган. Кайбер мэктэплэрдэ, югарыда аталган фэннэрдон тыш, укытучыларныд (алар ейтеп киткэнебезчо, "учитель" дип йортелгон) хозерлегенэ карап, география, геометрия, сызым Ьэм, 1907 елдан сод, та гар теле до ейрэтелгэд. Авыл мэктэнлорендэ гадоттэ берэр, э шэЬэрнекелэрендэ, укучылар санына карап, берничэшэр укытучы эшлогэн.

Осуле жэдит мэктэи-модрэсэлэре белэн беррэттэн, рус-татар мэктэплорен татар-меселмаддар очен деньяви беренче уку йортлары дип исэплэргэ мемкин. Эмма аларныц опомиятен дэ артгырырга кирокмэс. Чонки, руслаштыру максатын куздэ тотулары собопле, халыкныц аларга карашы тискере булган. Матди тоэмин ителу Ьэм укыгучылар житмэу аркасында бу мэктэплэрнец саны акрын ускон. Мосэлэн, эле 1904 елда да Казан губернасында бары 16 гына рус-татар мзкізбе эшлои кило.1 Алары да нигездэ малайлар очен булын, кызларны шуларньщ бары икесендо гено (Казанда Ьэм Тэгсшто) укытканнар. Беренче сыйныфка кабул ителгэн балаларньщ 10-20%ы гына мондый моктопне томамлап чыккан. Купчелек моктонлэр яраклаштырылган биналарда эшлэгэн. Шулай ук, рус-татар мэктэплэре очен, аларда уку срогы торлечо булганлыктан, бердом уку программалары Ьом дореслеклэр булмаган.

1905-1907 еллардагы Россия халыклары революциясе рус-татар мэктэплэрено унай тоэсир ясый. Югарыда ой геи китконебезгэ, татар халкында рус телен ойрэнуго омтылыш кечэя, аны белунец зарурлыгына инану арта. Хокумот то бу моктоплорнец элего популяр тугеллегено игътибар ито. Эчке эшлэр, Халык мэгарифе министрлыклары, уку-укыту округлары житэкчелоре, ояз земстволары тарафыннан берничэ съезд уткорелэ, 1906 елныц 14 нче гыйнварь, 31 нче март, 1907 елныц 1 нче ноябрь, 1913 елнын 14 нче июнь кагыйдэлоре кабул ителэ. Нэтижддэ яда рус-татар мэктоилэре Ьом кайбер мэдрэсэлэрдэ рус класслары ачыла, аларда уку вакыты да арттырыла. 1914 елда Казан губернасында инде 56 рус-татар моктэбе Ьом 14 рус классы эшли." Башка губерналарда да шундый ук хэл кузэтелэ. Кайбер авылларда мондый мэктэплэр халык утенече буенча да ачыла башлый.

Эгэр бу мэктоплэрдэ теп фэннар татарча укытылса, татар телен узен дэ аерым фон буларак укытуга житорлек оЬомият бирелсэ, аларныц саны тагын да куброк булыр иде. Эмма бу очракга алар рус-татар мэктоилэре булудан бигрок, милли мокгоплорго ойлонср идс, о бу бсрничек то хекумэт планнарына кермэгон.

Рус-татар моктопларе Ьэм рус класслары XX гасыр башында патша хокумотснец гаїарларньї руслаштыру буенча ометлорен акламый. Ченки миллэтнен, рухи Ьом модони тамырлары еле нык була, бстовено, рус телен белу рус Ьом донья одобияты, педагогикасы белан тизрэк танышуга Ьэм, шуныц аркылы, милли мэгарифне ислах шуго омтылышныц кечэюенэ китеро. XX гасыр башында татар ижтимагый фикере Ьэм эдобиятыньщ куренеюіе вокиллоре Г.Исхакый, Г.Колохмотов, И.Казаков, Ш.Эхмэров, Ф.Агиев, Ф.Сэйфи (Уфалы), Х.Ямашев Ьом башка куплорнец тормышы Ьом эшчонлеге КТУМ Ьом рус-татар моктоплорс белон тыгыз бэйлэнгэн1.

Рус-татар мэктэплэре тарихына багышланган махсус зур хезмот олего юк. Шулай да, В.Горохов, И.ЗаЬидуллин, А.Мохмутова узлэренен, милли мэгариф тарихы буенча тикшерулэрендо аларга да игътибар иткон.2 Татар матбугатыньщ рус-татар мактаплэренэ карата менэсэботе до элего кадор ботенлой диярлек ойронелмогон. Бу моктоплорнец Ьэм аларныд укытучыларыньщ милли мэгарифко йогынгысы XX і асыр башында ел саен арта барганлыгын исопкэ алсак, бу мэсьэлэне ачыклан кигмичэ булмый.

Эгор дэ матбугатньщ рус-татар мактаплэренэ карата гомуми игътибарына килеэк, ул бу мокгонлорнец халык могарифендэ тоткан урынына нисбэтле булган дияргэ кирок. Ягъни рус-татар моктоплэре аз булганда матбугат алар белэн кызыксынмаган да диярлек. Мондый мэктэплэрнен саны арта баріан сасн Ьэм, милли мэгарифне узгорту зарурлыгы да кечэйгэнлектэн, штяибар да арта тошкон. Мона КТУМ ны Ьэм рус-татар моктонлорен томамлаучыларныц матбугат эшендэ актив катнашуы да йогынты ясаган.

Матбугатныц рус-татар мэктвплэренэ карата юмуми карашына килсэк, аны унай булган дин ойтеп була. Мона, олбэтто, цензура белон менэсабэтне бозмаска тырышу да таэсир иткэн. Рус-татар мэктэплэре, беренче чиратта, татар балаларына деньяви белем бируче, русча ейрэтуче, кул эшлэре кунскмолоре булдыручы, димэк, файдалы уку йортлары булып исэплэнелгэн. Эгэр да конкрег алсак, рус-тагар мэкюилэре эшенец тубэндэге якларына теп игътибар бирелгон: 1) бу моктэплэрне гомумон мактау, аларны милли моктоплоргэ урнэк итен кую; 2) татар телен укыту; 3)укытучылар житешмэу; 4) аларныц тарихы Ьом перспективасы; 5) халыкка хезмэт итулэрен яхшырту буенча тэкъдимнэр.

Рус-татар мэктэплэрен мак ray алардагы укыту-тэрбия барышын милли мэгариф мэнфогатьлэрена якынайтырга тырышу юнолешендэ алып барылган. Мэсолон, "Йолдыз" газетасыныц 1911 елдагы бер баш мэкалэсендо1 Казан вязе земствосыныц мэгариф эшларе буенча жыелышы Ьэм бу еязиец халык училищелары инспекторы Я.Кобловныц анда укыган доклады турында хэбор игелэ. Бу шэхес зур дэрэжо билэгэн чиновник булганлыктан Ьэм аныц фикерлэре милли мэгарифкэ карата хекумэтнец рэсми карашын чагылдырганлыктан, газетада докладныц гомуми эчтолеге Ьэм аерым озеклоре китерелэ. "Иолдыз" бигрэк то инспекторныц мокгои Ьом модросэлэргэ тискэре карашына, э рус-татар мэктэплэрен мемкин кадэр кубрэк ачарга Ьэм аларда татар телен, ислам дине нигезлэрен Иэм авыл хужалыгы белемен дэ укытырга кирэк дигэн фикерлэренэ игътибар итэ. Шулай ук, бигрэк гэ авыл халкына бу мэктэплэрнец файдасын ацлату очен, земство тарафыннан татар телендо иедагогик журнал чыгару токъдиме дэ кирэкле дип табыла.

1911 елда, белгонсбсзче, татарча педагогик вакытлы матбугат чыкмаган. Эгор дэ Казан вязе земсгвосы яки башка земство шундый журнал ношер итсо, аньщ зыяны булмас иде. Эмма 1907-1916 елларда (аннан элегрэк те) хекумэт да, земстволар да тагарча гогълим-тврбия журналы чыгармаган. Ченки аньщ теп юнэлеше, иртоме-соцмы, милли тосмер алуы мемкин булган.

"Иолдыз" газетасы мехэррире Ь.Максуди, уз имзасы белен бастырылган мэкалэдэ дэ, канэгатьлэну белэн, рус-татар мэктеплэренец авылларда Ьаман куброк популярлаша бару 6/ турында яза.1 "Бэянелхак" газетасы бу мэктоплор татар Ьом рус теллэрен укытуда, ватанпэрвэрлек тэрбиялэудэ файда китерэлэр дип самый Ьэм земстволарньщ аларны ачу юлындагы тырышлыгыи мактый." "Вакыт" газегасы да Казандагы рус-татар мэктэплэрен мактап, Дума, земсгволар адресына аларны кубэйтергэ телек житкерэ.3 Бу мектоплэрне мактау башка халыклар очен ачылган шундый ук типтагы мэктонлэр турында язганда да куренэ.4

Без мисалга китергэн мэкалэлернец тагьш бер узенчелеге — рус-татар мектоплорен авылларда кубрэк ачу кирэк дин табу. Мондый мэктэплэре булган яки аларны ачарга телогон авыллар унай яктан телго алына, земстволарньщ бу юнэлештэ активрак эшлове котеле. Моны шактый авыл татар мектоплэренец белем биру сыйфаты ягыннан рус-татар мэктеплереннен калышканльпыннан киле дип андатырга момкин.

Похожие диссертации на Проблемы образования и воспитания в татарской периодической печати